Door het automatisch aanbieden van Beats op alle iOS-apparaten zou Apple een flink commercieel voordeel krijgen op concurrenten als Spotify.

Apple is van plan om de Beats-muziekdienst, die het eerder dit jaar overnam voor 3,2 miljard dollar, te integreren in zijn iOS-besturingssysteem. Op die manier zou Beats meteen op elke nieuwe iPhone en iPad geïnstalleerd zijn. Dat meldt The Financial Times (abonnement vereist).

Of de dienst dan nog altijd Beats zal heten, is nog niet helemaal zeker, maar zo"n gebruiksgemak zou Apple in elk geval een enorm commercieel voordeel geven tegenover concurrenten als Spotify en Rhapsody. De betalingsdienst zou een nieuwe inkomstenbron betekenen voor Apple en het zou klanten verder aan het bedrijf binden.

 

Eindelijk streaming
De overname van Beats was de duurste die Apple ooit deed. Dat topman Tim Cook er een integraal deel van hun bedrijfsstrategie van wil maken, is dus niet echt een grote verrassing. Het zou ook betekenen dat Apple zich eindelijk achter het streamingmodel schaart. Steve Jobs was er bijvoorbeeld geen voorstander van en was van mening dat mensen muziek zouden willen bezitten en niet “huren”.

Volgens de Financial Times zou Apple ook zijn TouchID-vingerafdruktechnologie kunnen inzetten om voor Beats te betalen. De vingerafdruksensor op nieuwe iPhones en iPads kan nu al als betaalmiddel ingezet worden op bepaalde websites en in sommige Amerikaanse winkels, maar ook bijvoorbeeld voor betalingen in apps.

Beter doen dan iTunes Radio
Apple bundelde eerder al zijn iTunes Radio-dienst in iTunes, maar dit is geen overdonderend succes geworden. Concurrenten als Pandora hebben er weinig last van gehad. Beats zelf is ook altijd maar een kleine speler gebleven, vergeleken met bijvoorbeeld Spotify.

Desondanks zou het integreren van Beats in iOS een goed breekijzer zijn voor Apple om abonnees aan te trekken die nog nooit een muziekstreamdienst hebben genomen.