techpulse 2

Een bijzonder fietspad in het Noord-Hollandse Krommenie levert zonnestroom. De resultaten na het eerste halfjaar zijn boven verwachting hoog.

In het Noord-Hollandse Krommenie ligt een bijzonder fietspad. Zeventig meter van deze SolaRoad langs de N203 bestaat niet uit tegels of stenen, maar uit zonnecellen. Inmiddels zijn de resultaten van het eerste halfjaar bekend en die zijn boven verwachting hoog.

"We hadden niet gedacht dat het fietspad al zo snel zoveel zou opleveren”, zegt Sten de Wit, woordvoerder van SolaRoad. “We hebben in zes maanden tijd meer dan drieduizend kWh opgewekt. Hiermee kan een eenpersoonshuishouden voor een jaar van elektriciteit worden voorzien of kan een elektrische scooter 2,5 keer de wereld rond.”

Als de eerste resultaten worden vertaald naar een jaaropbrengst dan komt die boven 70 kWh per vierkante meter per jaar uit. “Dat hadden we in de laboratoriumfase als bovengrens voorspeld”, vertelt De Wit. “We kunnen dan ook spreken van een succesvol eerste halfjaar."

Pilootproject

SolaRoad kent een pilootfase van drie jaar. In die periode worden diverse metingen en tests uitgevoerd. Eén van de doelen van de praktijkproef is het opsporen en genezen van kinderziektes. Eind december en in de vroege lente kwam een klein deel van de coating van het fietspad los. Uit onderzoek bleek dat de coating bij grote temperatuurwisselingen kan loslaten door krimp van het materiaal.

De defecte plekken zijn gerepareerd en de ontwikkeling van een verbeterde coating is inmiddels in een vergevorderd stadium. Sinds de openstelling zijn meer dan 150.000 fietsers over SolaRoad gereden. Het wordt door hen nauwelijks nog opgemerkt als een bijzonder fietspad. Hiermee is een belangrijke doelstelling (acceptatie door de gebruikers) van het pilootproject gerealiseerd.

Proeftracé

Het proeftracé is zeventig meter lang en bestaat uit betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter. In één rijrichting zijn zonnecellen aangebracht onder een geharde glazen toplaag van ongeveer een centimeter dikte, met een stroeve, transparante coating.

De andere weghelft heeft geen zonnecellen en wordt gebruikt om verschillende coatings te testen. De zonnestroom uit de weg wordt geleverd aan het elektriciteitsnet en kan toegepast worden voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, huishoudens en (op termijn) elektrische auto’s die er overheen rijden.

SolaRoad is ontwikkeld door TNO, de provincie Noord-Holland, Ooms Civiel en Imtech. Het project is een voorbeeld van een succesvolle publiek-private samenwerking.