Negentien internationale webshops, waaronder Amazon, Zalando en H&M, ontvingen een boete van de Franse mededingingsautoriteit omdat zij misleidende reclamecampagnes zouden voeren.

In totaal eist het overheidsorgaan, de ​DGCCRF, 2,4 miljoen euro van de webwinkels. De boete is een straf voor het kunstmatig opvoeren van verkoopprijzen, om die vervolgens tegen de originele verkoopprijs aan te bieden als een koopje tegen een mooie korting. Veel e-commerce-bedrijven maken zich daaraan schuldig, constateert de mededingingsautoriteit.

Naast ‘schijnkoopjes’ drijven ook ticketsites, met name in de luchtvaartindustrie, verkoopprijzen behoorlijk op met tarieven die bij het bevestigen van een betaling plots veel hoger zijn, melden meerdere Franse media.

​DGCCRF controleerde, naast fysieke verkooppunten, meer dan 11.000 websites en stelde maar liefst 15.000 dossiers op. Momenteel lopen ook onderzoeken naar vente-privee.com en showroomprive.com. Amazon, Zalando en de Franse dameskledingshop Le Comptoir des Cotonniers kozen eieren voor hun geld en betaalden. H&M weigert echter te betalen, evenals GrosBill, Darel en Netquattro. Tegen hen spant DGCCRF een rechtszaak aan.

 

.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here