De president gelooft in de zelfrijdende auto, maar verwacht nog een aantal hindernissen voor hij echt veilig is. GM, Ford, Tesla, Volvo, Fiat Chrysler en Google tonen interesse.

Rijbewijs voor Google Car

Gisterenavond heeft de Amerikaanse transportverantwoordelijke Anthony Foxx op de Detroit Auto Show een reeks van initiatieven gepresenteerd. De Amerikaanse president Obama gelooft in de zelfrijdende auto, maar de technologie kan een duwtje in de rug gebruiken. Aanwezigen op de persconferentie: GM, Ford, Tesla, Volvo, Fiat Chrysler, Delphi (een maker van onderdelen voor zelfrijdende auto’s) en Google. Dat bericht The Verge.

Onduidelijkheid

Foxx vertelde dat zijn agentschap de komende zes maanden met verschillende fabrikanten aan tafel wil zitten om een ‘model’ te ontwikkelen van een nationale regel voor zelfrijdende auto’s. Nu mag iedere staat dat zelf beslissen, iets waar California een voortrekkersrol in speelt. Alle 50 staten zouden op eenzelfde lijn moeten zitten. Wanneer iedere staat andere vereisten heeft, is de zelfrijdende auto op een pak moeilijker om degelijk te testen.

De autofabrikanten zijn nog relatief nieuw wat betreft de zelfrijdende auto, in vergelijking met bedrijven uit Silicon Valley (Tesla, Google), en vraagt om duidelijkere regels. Zo kan de BMW 7-reeks in Amerika nog steeds niet automatisch parkeren in de garage (in Europa wel), terwijl Tesla die update vorige week losliet op de Model S (in Europa dan weer niet).

Rijden zonder handen

Barack Obama maakt daarom 4 miljard dollar vrij in zijn fiscale budget van 2017, iets waarmee alle fabrikanten 10 jaar zoet zouden moeten zijn. Exacte pilootprogramma’s zijn nog niet bekend, maar alles draait rond veiligheid.

GM toont geen interesse

The Verge sprak met Mark Reuss, Executive VP van GM, over het nieuws. “Deze nieuwe regeling maakt helemaal niets uit voor ons. We hebben een groots autonoom testparcours om alles te finetunen. Pas wanneer we helemaal zeker zijn dat er absoluut niets fout kan lopen, gaan we de publieke weg op. Einde verhaal.”

Ford daarentegen, eeuwenoude rivaal van GM, kan niet wachten tot de nieuwe regeling extra flexibiliteit toevoegt. Het heeft tijdens CES in Las Vegas aangekondigd dat het zijn zelfrijdende vloot auto’s verdrievoudigt om sneller te kunnen evolueren.

Hopelijk komt er in Europa snel een soortgelijk programma om autonome wagens te testen op publieke wegen, maar naar ons gevoel zou het hier wel eens veel langer kunnen duren en zal elk land apart iets in de pap te brokken hebben.