De BlackBerry KEYone is een jaar geworden, wat zijn de resultaten van het bedrijf? In het kort, het blijkt een succes. Toch?

Advertentie

Vorig jaar op 25 februari werd de Blackberry KEYone op de markt gebracht als het tweede high-end toestel van het vernieuwde Blackberry onder leiding van TCL. Nu de Blackberry KEYone net een jaar oud is vond The Verge het mooi om de tijd te nemen en een gesprek met Blackberry te hebben over de voortgang van het toestel.

Francois Mahieu, hoofd marketing bij Blackberry, was tijdens het gesprek erg te spreken over hoe het toestel gedurende 2017 beschikbaar werd in 50 landen, en in totaal 110 providers wereldwijd. Alhoewel deze cijfers heel positief kunnen klinken, hoeft dit natuurlijk niks te zeggen over de verkopen in deze regio’s.

De daadwerkelijke verkoopcijfers vallen volgens Francisco Jeronimo, marktanalist IDC voor mobiele telefonie, dan ook behoorlijk tegen. Uit zijn analyse blijkt dat Blackberry als een geheel 850.000 toestellen heeft verkocht. In vergelijking, Nokia heeft volgens een rapport van TechRadar in het 4e kwartaal van 2017 alleen al 4.4 miljoen toestellen verkocht.

De reden waarom Blackberry het dan toch een geslaagde missie vindt, ligt buiten de verkoopcijfers, namelijk het opbouwen van een netwerk. Mahieu geeft aan dat het voor Blackberry erg belangrijk was en is om een goed netwerk op te bouwen waarbij ze wereldwijd hun producten verkrijg- en zichtbaar hebben. Om goed te kunnen presteren als fabrikant moet je immers efficiënt je producten kunnen verspreiden, zo geeft Mahieu aan.

Verwachtingen Blackberry 2018

We mogen in elk geval in 2018 twee nieuwe toestellen verwachten, zo werd vermeld in een persdocument van de recent uitgebrachte Blackberry Motion. Wat Blackberry nog meer gaat doen in 2018 is onbekend, maar er zullen ongetwijfeld meer spannende dingen aan zitten te komen.

Advertentie