Zondag raakte een zelfrijdende Uber-auto betrokken in een verkeersongeval waarbij een 49-jarige vrouw het leven liet.

De politie van Tempe, Arizona, meldt in een persconferentie dat de auto in de autonome modus reed ten tijde van het ongeval en dat het voertuig een vrouw trof die later in een ziekenhuis overleed aan haar verwondingen. De Uber-auto raakte een vrouw die naast het zebrapad overstak. Op het moment van het ongeval met dodelijke afloop zat een bestuurder in het voertuig.

Het slachtoffer is geïdentificeerd als een 49-jarige vrouw Elaine Herzberg en liep met haar fiets aan de hand de straat over toen ze zondag om 10.00 uur werd aangereden. De Volvo reed ongeveer 65 kilometer per uur en leek volgens getuigen niet te vertragen toen het voertuig de vrouw naderde.

“Onze harten gaan uit naar de familie van het slachtoffer. We werken samen met lokale autoriteiten in het onderzoek naar dit incident”, meldt een woordvoerder van Uber op Twitter. Verder weigerde Uber commentaar te geven over de omstandigheden van het ongeval. Ook Uber CEO Dara Khosrowshahi reageerde. “Ongelofelijk treurig nieuws uit Arizona. We denken aan de familie van het slachtoffer en werken samen met de lokale politie om te begrijpen wat er is gebeurd.”

De zelfrijdende technologie moet voetgangers, fietsers en anderen gevaren op de baan detecteren om ongevallen te voorkomen. Het dodelijk ongeval is het eerste verkeersongeval tussen een autonoom voertuig en een voetganger.

Lokale politie

Hoofd van de lokale politie Sylvia Moir bevestigt in San Francisco Chronicle dat Uber vermoedelijk niet in fout is bij het ongeval van vorige zondag. Na het bekijken van video’s gemaakt door het Uber-voertuig, concludeerde Moir dat de aanrijding in eender welke modus dan ook, autonoom of menselijk, moeilijk te voorkomen was. De vrouw wandelde vanuit de schaduw de rijbaan op in de avond terwijl goed verlichte oversteekplaatsen voorzien zijn.

Zelfs als de Uber-auto niet in fout is, rijzen vragen over het defensieve rijgedrag van zelfrijdende voertuigen. De auto had moeten anticiperen op de overstekende vrouw door de juiste verdedigingsmaatregelen te nemen zoals vertragen of van rijbaan veranderen.

Het is niet de eerste keer dat een zelfrijdende auto van Uber betrokken is bij een ongeval. Het bedrijf heeft haar testen met zelfrijdende auto’s vorig jaar tijdelijk opgeschort na een ongeval met een zelfrijdende Volvo in Arizona. Ook in Californië leidde de testen met zelfrijdende auto’s tot discussies met overheidsinstanties toen de voertuigen door rode lichten reden.

Ook zelfrijdende Tesla’s

Ook de zelfrijdende elektrische auto’s van Tesla raakten al meermaals betrokken in ongevallen. In 2016 detecteerden de sensoren van een Model S die in automatische pilootstand reed een vrachtwagen niet die de snelweg overreedt. De elektrische wagen reed op volle snelheid onder de aanhangwagen en de 40-jarige bestuurder overleed aan de zijn verwondingen.

Eerder dit jaar gaven de nationale regelgevende instanties van Californië groen licht voor het testen van zelfrijdende auto’s op de openbare weg zonder toezicht van menselijke bestuurders.