OnePlus 7 - Google - Counterpoint - 1

Ooit afgevraagd wie er nu precies een Google of OnePlus-smartphone kopen? Counterpoint heeft nu onderzoek gedaan naar de ‘precieze’ afkomst van huidige Pixel 3 en OnePlus 6T-gebruikers.

Advertentie

Gezien de grote keuze aan smartphones, is het ‘gewoon’ dat er steeds vaker gewisseld wordt tussen de verschillende merken. Counterpoint heeft onderzoek gedaan naar de ‘afkomst’ van de gebruikers bij verschillende smartphonefabrikanten. Daarmee kan je ook sneller zien waarom een fabrikant in de afgelopen tijd een lagere groei weet te behalen, of juist sneller groeit dan verwacht. In het onderzoek wordt er aandacht gegeven aan de wisseling naar de ‘nieuwe’ introducés op de markt: Google en OnePlus. Daarbij is natuurlijk de vraag: gebruikers van welke smartphonemerken wisselen juist het gemakkelijkst naar deze merken? 

Veel Samsung Galaxy S7-gebruikers

Het antwoord blijkt vrij gemakkelijk: Samsung-smartphones worden vaak ingewisseld voor een Pixel of OnePlus-smartphone. Ongeveer 51 procent van de Pixel 3-aankopen in het vierde kwartaal en 37 procent van de OnePlus 6T-aankopen, kwamen van gebruikers die voorheen een Galaxy-smartphone in bezit hadden. Eigenaren van iPhones lijken iets minder snel te wisselen naar een Google Pixel of OnePlus-smartphone, met 18 procent voor Google en 16 procent voor OnePlus. Duiken we iets dieper in op de materie, dan zie je dat Samsung vaarwel zegt tegen veel gebruikers van de Galaxy S7. Voor de Pixel 3 ligt het percentage van Galaxy S7-gebruikers op 31 procent, eenzelfde percentage voor OnePlus is onbekend. 

 

OnePlus - Google - Counterpoint
Source: Counterpoint Research – Smartphone Churn Tracker Q4 2018

Natuurlijk werd er ook vanaf andere merken gewisseld. Zo kwamen 14 procent van de Google Pixel-gebruikers van een Motorola-smartphone. OnePlus wist juist wat meer LG-gebruikers over de streep te trekken: 15 procent van de gewisselde gebruikers kwamen van een LG-telefoon. Dat de merken veel gebruikers over weten te halen, komt vermoedelijk vanwege het ‘experimentele’ karakter van de smartphones. OnePlus laat tegelijkertijd zien dat een goede smartphone niet al te duur hoeft te zijn. Counterpoint noemt wel een pijnlijk punt voor Google: het weet zijn doel om Apple iPhone-gebruikers naar Android te trekken, niet te behalen. 80 procent van Pixel 3-aankopen zijn namelijk gedaan door Android-gebruikers. Of Google dit ooit zal weten te veranderen, is nog maar de vraag. 

Advertentie