Nieuws

Apple wil films ook in de cinema uitbrengen

Op 1 november wordt Apple TV+ op ons losgelaten. Het bedrijf denkt er nu ook aan om bepaalde films eerst in de cinemazaal te vertonen. Maar waarom?

Dat Apple intussen officieel in de filmindustrie zit, weet je al. Met de wereldwijde start van Apple TV+ wil het bedrijf een aparte aanpak als het gaat over de lancering van nieuwe films. In tegenstelling tot Netflix wil de iPhonebouwer zijn grote filmtoppers eerst in de cinema uitbrengen en nadien op Apple TV+.

Apple cinema

Apple in je cinemazaal, het klinkt redelijk onvoorstelbaar. Toch is het concept niet slecht gezien. The Wall Street Journal schreef vandaag al dat het bedrijf een vrij traditionele route bevaart en dat het bekende regisseurs en producers zo gemakkelijker kan binnenhalen. Films die worden uitgebracht in de cinema genieten immers nog steeds veel meer aanzien tegenover streaming.

Toch blijken er mogelijkheden te zijn zonder cinemazalen. Dit jaar won Netflix’ Roma van Alfonso Cuaron nog de Oscar voor beste film. Roma heeft nooit het daglicht gezien in cinemazalen.

Laatkomer

Natuurlijk is Tim Cook redelijk laat met zijn nieuwe streamingdienst. Apple TV+ heeft al stevige concurrentie van Netflix. In principe mag je Netflix niet als een echte concurrent bekijken aangezien het type content zal verschillen. Toch is het belangrijk voor de iPhonebouwer om zo snel mogelijk een bepaalde credibiliteit op de bouwen.

Netflix mag dan wel een Oscar gewonnen hebben, toch blijft de Academy of Motion Picure Arts and Sciences – de grootste autoriteit in Hollywood – bij zijn oude regels. Die regels stellen dat een film voor een minimumperiode in de cinemazaal moet spelen. De overwinning van Netflix heeft dus niet echt geholpen en dat beseft ook Apple.

Om nog maar te zwijgen over de astronomische bedragen die worden geïnvesteerd in nieuwe content voor TV+. Het bedrijf heeft dit jaar alleen al zo’n 2 miljard dollar gespendeerd. Dat klinkt veel, maar in vergelijking met Netflix is dat een peulschil, die laatste spendeerde dit jaar meer dan 10 miljard dollar om content te leveren aan zijn 151 miljoen actieve abonnees.

 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business