De Lijn contactloos betalen

Vanaf 1 juli moet je je ticket op voorhand online, via sms, of contactloos bij De Lijn op de bus of tram zelf kopen.

De Lijn heeft officieel aangekondigd dat we vanaf 1 juli 2020 ons vervoersbewijs niet meer cash bij de chauffeur zullen kunnen kopen. Onze Vlaamse openbaarvervoermaatschappij wil daarmee de modernisering van het bedrijf verderzetten en mobiele betaalmiddelen stimuleren.

Download de De Lijn-app voor iOS of Android.

De Lijn cashloos betalen

Je kan je ticket bijvoorbeeld betalen door een sms te sturen naar het nummer 4884. Tegenwoordig kan het ook via de smartphoneapplicatie, en uiteraard via de website. Er zullen ook op alle bussen betaalautomaten worden geïnstalleerd waar met bankkaart kan betaald worden. Die zijn tegenwoordig al op heel wat bussen te vinden. Wie toch wil blijven vasthouden aan betalen met cash, zal een naar een winkel van De Lijn moeten zoeken.

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters van Open VLD is deze maatregel noodzakelijk om de klantgerichtheid en performantie van ons openbare vervoer te verbeteren. De chauffeurs zullen namelijk minder afgeleid worden tijdens ritten. Daardoor kan de chauffeur na elke halte sneller vertrekken. Peeters is er van overtuigd dat het bannen van cashgeld een positieve impact zal hebben op zowel de snelheid als de veiligheid van bus- en tramritten.

Deze betaalautomaten zullen vanaf 1 juli een vertrouwd zich worden op de bus en tram.

Prijsveranderingen

Er zullen vanaf 1 februari ook kleine prijsveranderingen doorgevoerd worden. Al zal je daar als consument vermoedelijk weinig van merken. Enkel de duurste tickets verlagen van €3 naar €2,5. Alle overige ticketprijzen en ook tarieven van abonnementen veranderen niet. Het voorstel voor de prijswijzigingen zijn opgestuurd naar de Raad van State. Daarna moet ook de Vlaamse regering de plannen nog definitief goedkeuren.

Ontdek hier hoe het werkt