Nieuws

Het Netflix-decennium: hoe één bedrijf ons anders deed tv-kijken

Nog niet zo lang geleden moest je iedere week wachten op een nieuwe aflevering, maar Netflix veranderde onze manier van kijken de laatste 10 jaar radicaal.

Op minder dan tien jaar tijd is onze manier van tv-kijken radicaal veranderd. Naast de lineaire tv-programmatie kijken mensen steeds vaker of zelfs uitsluitend Netflix. Onze favoriete kijkfabriek heeft doorheen de laatste tien jaar alleen maar groei gekend. En de komst van nieuwe videostreamingdiensten lijkt daar tot nu toe maar weinig impact op te hebben. Eén ding is zeker; we kijken amper nog lineair tv. En dat hebben we maar aan één man te danken: Reed Hastings.

Netflix op de kijkbuis

Voor we overgaan naar Netflix is er een andere factor die moet besproken worden. Want ook de komst van digitale televisie in alle Belgische huishoudens heeft voor deze kijkshift gezorgd. Plots kon iedereen programma’s opnemen en later opnieuw bekijken. De Zevende Dag op zondag werd plots bekeken op maandag en ook films werden opgenomen en achteraf pas bekeken.

Daarbovenop heb je als kijker dan ook nog eens de mogelijkheid om door te spoelen tijdens het reclameblok. Gevolg? De reclame-inkomsten bij commerciële zenders daalden zienderogen. Gevolg? Minder geld om te investeren, minder goed kijkmateriaal. En hup, we gingen massaal op zoek naar alternatieven.

Van dat momentum heeft Netflix handig gebruik gemaakt. Kijkers waren het beu dat er voor hen beslist werd welke film ze op zaterdagavond moesten kijken en wanneer die op pauze werd gezet. De constante stroom aan advertenties werd teveel dus zocht men rust. Netflix kan die rust bieden. Je betaalt ervoor maar je beslist alles zelf.

Cijfers

In 2011 kwam Netflix op de proppen met zijn eerste krachtpatser: House of Cards. In één schok werden 13 afleveringen tegelijk op het platform gegooid. De serie werd enorm populair en iedereen was vertrokken. Niet veel later volgenden series als Orange is the New Black en de term “binge-watchen” maakte zijn intrede.

Het geheime recept? Voldoende krachtige content bieden waarbij de kijker zelf beslist. Kijk je de serie of film in 1 keer of knip je hem in stukjes, aan jou de keuze. Onderstaande grafiek van Reuters toont die algemene groei van Netflix. Aan deze snelheid zal het niet lang meer duren voor videostreaming wint van lineaire tv-abonnementen.

Tegenwoordig kiezen verschillende videostreamingplatformen steeds vaker om afleveringen druppelgewijs online te zetten. Zo hopen ze om de kijker en de spanning er langer in te houden. Helaas komen we op die manier terug bij het begin, namelijk de controle bij het mediabedrijf en niet bij de kijker.

Netflix
@Reuters

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

  • Nee (70%, 138 Votes)
  • Ja (30%, 59 Votes)

Aantal stemmen: 197

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business