Om dat doel te bereiken, zal de smartphonefabrikant zijn smartphoneaanbod uitbreiden en enkele ‘wow-factors’ introduceren.

Advertentie

De smartphoneafdeling van het Zuid-Koreaanse elektronicabedrijf LG is al jaren verlieslatend. Maar LG is absoluut nog niet van plan om zijn smartphones zomaar op te geven. Dat is althans wat we uit een persconferentie met Kwong Bong-seok tijdens CES mogen afleiden. De Zuid-Koreaan is nog maar een goede maand in dienst als nieuwe CEO van het bedrijf toen hij Jo Seong-jin opvolgde.

Volgens Bong-seok is de ommekeer nabij. Hij heeft de doelstelling vooropgesteld dat de smartphonedivisie, die Bong-seok voor zijn aanstelling als CEO ook al even leidde, tegen eind 2021 winstgevend moet worden. Om die doelstelling te halen, zal LG dit en volgend jaar zijn aanbod van smartphones uitbreiden. In die nieuwe modellen zal LG ons verrassen met enkele ‘wow-factors’ die ons met verstomming zullen slagen.

Daar hadden we graag wat meer tekst en uitleg bij gekregen, maar de CEO hield het helaas bij die strijdvaardige woorden. De term ‘wow-factoren’ zal dus voorlopig door je eigen verbeelding moeten ingevuld worden. Er werd zelfs niet concreet gesproken over nieuwe smartphonemodellen die LG op de markt zal brengen. Wat we al weten is dat de LG G9 ThinQ (met 5G!) zijn opwachting zal maken in 2020.

Na regen komt zonneschijn

2019 bracht in ieder geval wel wat beterschap voor LG als het op smartphones aankomt. Het jaar 2018 werd afgesloten met een nettoverlies van 72,5 miljoen dollar. Veel van dat verlies was toe te schrijven aan de smartphonedivisie die dat jaar absoluut vierkant draaide. LG zag zijn verkoop van smartphones met 40% dalen. Het leidde ook tot enkele personeelswijzigingen: Brian Kwon kwam aan het hoofd van de smartphonetak te staan.

Er werd flink gesnoeid in de hoge kosten die de divisie maakte in verhouding tot de opbrengsten. Die maatregel en het succes van de V40 ThinQ zorgden al voor een kleine ommekeer, maar nog te weinig om van een succesjaar te spreken. LG zal wel ongetwijfeld de positieve trend willen verderzetten. En dan kunnen ‘wow-factoren’ misschien wel het verschil maken.

Er zijn helaas weinig exacte cijfers te vinden over het globale marktaandeel van LG in de smartphonemarkt, doordat het merk vaak bij de categorie ‘Overig’ wordt gerekend (cijfers van Q3 2019 opgesteld door Counterpoint). Dat op zich zegt ook wel wat, want dat betekent dat het percentage op zichzelf te klein is om apart gerekend te worden. Het ‘kleinste’ merk dat apart wordt genomen is Realme met 3%. Samsung staat aan de top met een globaal marktaandeel van 21%.

Kwong Bong-seok, de CEO van LG (rechts).

 

Niets missen over CES? Alle artikels vind je hier!

Advertentie