Snapchat heeft een deal gesloten met NBC om exclusieve content van de Olympische Spelen te kunnen tonen op het platform.

Het Amerikaanse nieuwsmedium NBC heeft aangekondigd dat het zijn partnerdeal met Snapchat zal verlengen voor de Olympische Spelen van deze zomer. NBC bezit de exclusieve uitzendrechten voor het sportevenement in de Verenigde Staten. Door de samenwerking kan Snapchat dus ook content van de Olympische Spelen aanbieden op zijn socialmediaplatform.

Snapchat en NBC werkten al eerder samen voor de vorige Olympische Spelen van 2016, alsook voor de Winterspelen van 2018. Echter zal de deal deze editie een stuk uitgebreider zijn. NBC zal in totaal 70 speciale en exclusieve episodes produceren die op Snapchat kunnen bekeken worden. Dat zijn drie keer zoveel episodes als in 2018. Elke dag zullen er vier originele programma’s gemaakt worden, die naast samenvattingen van de belangrijkste dag en sporadische live-uitzendingen ook culturele items over Tokyo en specials over de Amerikaanse atleten zullen bevatten.

Marketing

NBC steekt niet onder stoelen en tafels wat het doel van de samenwerking met Snapchat is: geld. Voor NBC is het produceren van content voor sociale media een belangrijk onderdeel geworden van de marketingstrategie. Kijkcijfers op televisie voor de Olympische Spelen zijn al een jaar of twintig aan het achteruitgaan.

Snapchat is daarom een interessante piste omdat NBC vooral de jongere generatie weer warm wil maken voor de Olympische Spelen. Het is geen geheim meer dat je die beter kan aanspreken via sociale media dan via klassieke media zoals televisie. Het medium zegt zelf dat het zeer sterk is in het gericht adverteren naar een doelgroep tussen 13- en 34-jarigen. Jongvolwassenen zijn op hun beurt dan weer vaak een interessante doelgroep voor adverteerders vanwege hun besteedbaar inkomen. NBC hoopt dan ook door de jongere generaties te bereiken via Snapchat, dit te kunnen omzetten naar extra advertentie-inkomsten. Soms moet je het niet te ver zoeken.

De Olympische Spelen worden dit jaar georganiseerd in Tokyo. De openingsceremonie is op 24 juli en het grootste sportevenement ter wereld zal duren tot 9 augustus.