Er is geen snellere manier om veelgebruikte programma's of webpagina's te openen dan met een sneltoetscombinatie. Wise Hotkey doet een wereld aan mogelijkheden voor je open.

Dat Netflix wilde scoren tijdens de Oscars, dat was duidelijk. Het zou meer dan 100 miljoen dollar gespendeerd hebben om zijn producties nog wat extra te promoten.

Afgelopen nacht vond in Los Angeles de jaarlijkse uitreiking van de Oscars plaats. De gouden beeldjes zijn de meest begeerde prijs binnen de filmindustrie. Enkele van de topfavorieten om heel wat prijzen binnen te slepen waren Joker, 1917 en de Zuid-Koreaanse film Parasite, die vrij onverwacht als eerste niet-Engelstalige film met de Oscar voor beste film aan de haal ging.

Netflix koestert al enkele jaren de niet meer zo stille ambitie die prijs te veroveren. Het investeert dan ook enorm veel middelen in productiestudio’s om originele content van een hoge kwaliteit aan te kunnen bieden. Met maar liefst 24 nominaties deed Netflix het stukken beter dan veel van de traditionele filmstudio’s zoals Warner Bros, 20th Century Fox en Disney. Onder andere The Irishman en Marriage Story waren genomineerd voor beste film.

Advertentiestorm

Ook tijdens de Golden Globes, de tweede grootste filmprijs, had Netflix 17 nominaties, maar wist het er uiteindelijk maar één te verzilveren. Een anticlimax voor Netflix. Tijdens de Oscars wilde Netflix zijn inspanningen bekroond zien worden. En daar had het duidelijk de grove middelen voor over.

Wall Street Journal deed uit de doeken hoe Netflix in totaal meer dan 100 miljoen dollar zou geïnvesteerd hebben aan een marketingcampagne voor de Oscars. En daarvoor maakte het gebruik van verschilllende mediakanalen. Sunset Boulevard, de bekendste en belangrijkste weg door Los Angeles werd volgehangen met billboards van The Irishman, en ook op televisie werden infomercials uitgezonden over de film met Robert De Niro, en Marriage Story met Scarlet Johansson. In hotels van de luxeketen Four Seasons werd een heus pop-up museum geopend.

Het is uitzonderlijk dat een productiestudio zo veel spendeert aan advertenties voor de Oscars, waar de meeste filmstudio’s zelden meer dan 20 miljoen dollar per film uitgeven. Volgens een woordvoerder van Netflix zijn die schattingen zwaar overdreven, en doet het streamingbedrijf niet veel anders dan de rest. Toch zou enkel en alleen voor The Irishman al tot 2 uur aan extra videocontent gedeeld zijn zoals interviews, behind-the-scenes video’s en reclamespots. Niet slecht voor een film die op zichzelf al bijna 4 uur duurt.

https://www.youtube.com/watch?v=ua56aGGwnNg&feature=emb_logo

Nieuwe tegenvaller

Hebben die investeringen en inspanningen nu ook geloond? Eigenlijk niet. Net als bij de Golden Globes zal Netflix van een vrij kale reis terugkeren. Dit keer werden er wel twee beeldjes binnengehaald, maar niet in de toonaangevende categorieën. Actrice Laura Dern werd opnieuw beloond voor haar bijrol in Marriage Story, waarvoor Scarlet Johansson naast die voor beste vrouwelijke actrice greep. Ook de documentaire American Factory, gemaakt door het productiehuis van Barack en Michelle Obama, werd bekroond tot beste documentaire. De voormalige president was zelf niet aanwezig, maar feliciteerde de regisseurs van de documentaire via Twitter.

The Irishman kon zelfs geen enkele van zijn 10 nominaties verzilveren. Martin Scorsese, Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesky, … Voor hen allen werd het een teleurstellende avond. Zo zal één van de beste exclusieve films die Netflix al maakte toch zonder grote bekroning blijven. Volgend jaar beter!