Online vertaalservices (via je browser) zijn niet zo handig als je frequent vertalingen nodig hebt. QTranslate maakt het hele proces toch weer net iets comfortabeler.

Na 5 jaar kommer en kwel ziet de luchthaven van Zaventem zich al genoodzaakt om de e-gates te vervangen.

Op 10 juli 2015 werden de nieuwe e-gates op de luchthaven van Zaventem ingehuldigd door toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon en minister van Asiel en Migratie Theo Francken. De e-gates zijn elektronische controlepoorten die de securitychecks op de luchthaven vlotter moesten doen verlopen. Ze scannen zowel je identiteitskaart/paspoort als je gezicht. Dat zou het werk van de politie- en doaunediensten eenvoudiger moeten maken. Het systeem is niet zo ongebruikelijk op luchthavens; ook in de luchthaven van Schiphol is dit systeem geïnstalleerd.

De federale regering betaalde 2,4 miljoen euro voor dit project. Echter duurde het niet lang vooraleer de eerste problemen met de e-gates opdoken. Na amper twee dagen was het systeem al een eerste keer defect. Die problemen werden toen nog als een ‘kinderziekte’ afgedaan.

In 2015 werden de e-gates nog met trots ingehuldigd. Dat is vandaag wel wat anders… Afbeelding: VRT NWS

Aanhoudende problemen

De technische problemen zijn sindsdien eigenlijk niet meer gestopt. Al van in het begin waarschuwden de politievakbonden voor de foutmeldingen die het systeem geeft. De poortjes gaan niet altijd open wanneer dat zou moeten, gezichten worden niet herkend, paspoorten niet ingelezen, noem maar op…

De e-gates hebben het leven van politieagenten dus zeker niet eenvoudig gemaakt. In 2017 trekken de vakbonden voor het eerst publiekelijk aan de alarmbel. In plaats van dat ze het luchthavenverkeer vlotter doen verlopen, zorgen ze juist voor overlast op drukke dagen.

Vakbondsvoorzitter Carlo Medo vergelijkt het met een elektrische fiets die trapondersteuning zou moeten geven, maar die in de praktijk je eigenlijk harder laat trappen dan een gewone fiets. Politieagenten moeten vaak tussenkomen bij technische problemen, waar ze niet voor geschoold zijn. Volgens Medo kan het niet de bedoeling dat agenten als technici moeten functioneren. Bovendien raken mensen geïrriteerd als ze tijdens hun reis door zulke zaken worden tegengehouden.

Nieuwe aanvraag

Een elektronisch systeem implementeren heeft dan ook enkel zin als het systeem ook werkt zoals zou moeten. Na 5 jaar is het voor de federale politie dan ook goed geweest. Er is een aanvraagprocedure opgestart om nieuwe e-gates aan te kopen. Als die performanter zijn, moeten ze op termijn ook geïnstalleerd worden in de luchthaven van Charleroi en het station van Brussel-Zuid. Wanneer de nieuwe e-gates er zullen zijn of hoeveel ze deze keer zullen kosten, is nog niet bekend. Hopelijk doet het nieuwe systeem wel waarvoor het gebruikt wordt.