Het nieuwe Facebook is officieel beschikbaar
Op de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie van Facebook, de ‘F8’, beloofde het platform ons een herwerking van zijn huidige webinterface. Het bedrijf zou werken aan een geheel nieuwe look zowel voor het web als voor de mobiele applicaties. Niet lang na F8 kregen Android-gebruikers al snel updates met de nieuwe looks. Sinds januari van dit jaar is Facebook begonnen met de uitrol van zijn nieuwe design.
Nieuw Facebook design
Sinds deze week hebben we ook op de redactie de mogelijkheid gekregen om gebruik te maken van het nieuwe Facebook design. En dat inclusief Dark of Light mode. Aan de hand van een instelling die snel te bereiken is rechts bovenaan kan je meteen kiezen voor een lichte of donkere modus op je favoriete sociale medium.
Alle tools zoals pagina’s, evenementen, groepen en marketplace zijn verhuisd naar de linkerkant op een overzichtelijke manier. De iconen werden groter gemaakt en kregen een fris, nieuw design. Alle relevante content zit nu puur in het midden als een slider. Het nieuwe design heeft veel weg van een mobiele applicatie en lijkt daarmee ook nogal hard op Twitter.
Paginabeheer
Verder werd ook de manier van werken voor paginabeheerders gewijzigd. Alle hulpmiddelen zitten voortaan in de linker zijbalk. Ook hier werden iconen vernieuwd en groter gemaakt. De wijziging lijkt vooral een wanhopige poging van het socialemediaplatform om eindelijk eenvoud en duidelijkheid te scheppen in de wirwar aan tools, hulpmiddelen en knopjes in het paginabeheer.
Safari
Voor wie Safari gebruikt hebben we nog geen positief nieuws. Bij het testen van de nieuwe Facebook in Safari kregen we meteen de melding dat het nog niet beschikbaar is voor macOS Safari. Vermoedelijk zal ook dat niet lang meer duren, maar het is jammer.