Digitale bank N26: consument doet duurdere aankopen tijdens coronacrisis
Nu we allemaal nog meer online shoppen (of dat zou je toch denken) is het tijd om eens een analyse te maken van het consumptiegedrag tijdens de coronacrisis. De digitale bank N26 nam de proef op de som en ging op onderzoek. Daar kwamen een aantal opvallende vaststellingen uit.
N26 in België
N26 heeft in haar onderzoek verschillende trends vastgesteld. Zo zou de Belgische consument minder uitgeven (-43%) maar wel duurdere aankopen doen en meer geld uitgeven per transactie (+22%). De grote winnaars tijdens de pandemie zijn online retailers als Amazon of Takeaway.com en entertainmentdiensten als Spotify, Netflix en Apple. Welk product/dienst van die laatste is momenteel niet duidelijk.
Zoals je wel verwacht zijn onze uitgaven in toerisme, openbaar vervoer en mobiliteit (bv. tankbeurten) natuurlijk sterk gedaald. Verder ziet de bank een sterke toename van online transacties, vooral onder de bevolking van 45-54 jaar (+ 83%), tussen 54-65 jaar (+ 52%) en 65-plussers (+ 79%).
Piek
Parallel met de daling van het aantal opnames bij geldautomaten, is het aandeel van e-commerce in de gemiddelde consumentenbestedingen met 8% gestegen ten opzichte van het aandeel vóór de ‘lockdown’. Deze transacties vertegenwoordigen nu 31% van de totale consumentenbestedingen. In een land waar transacties in de winkel domineren, passen consumenten nu hun gewoonten op gebied van uitgaven aan naar de maatregelen en wenden ze zich meer tot online aankopen.