Xpeng P7

De Xpeng P7 wil in China stevig gaan concurreren met het Amerikaanse Tesla. Dat kan met een hogere autonomie en een lagere prijs.

De elektrische autobusiness doet het wereldwijd redelijk goed. Vooral in China draait de verkoop van Tesla op volle toeren. Toch zijn er al kapers op de kust. Xpeng brengt met zijn nieuwe P7 sedan namelijk een model in productie dat de Tesla Model 3 van de kaart veegt. Bovendien is het automerk Chinees en maakt het dus veel meer kans om in eigen land succes te boeken.

Xpeng P7

Xpeng P7 v.s. Tesla Model 3

Er zijn dan ook heel wat specificaties aan de P7 die je zullen verrassen. Hij vliegt naar 100 kilomter per uur in 4,3 seconden. Toegegeven, de Performance-modellen rijden hem er zo af. Maar nu komt het: de actieradius van de P7 zou tot bijna 300 kilometer hoger liggen.

We moeten er wel bij vertellen dat Xpeng een andere techniek gebruikt om haar autonomie vast te leggen. Vandaar dat de hoge autonomie mogelijk niet overeenkomt met de realiteit. Maar laten we ervan uit gaan dat het in de buurt komt. Dan betaal je voor deze grote P7 sedan in China ongeveer 36.000 dollar (33.288 euro), terwijl de Model 3 in China pas begint bij 48.500 dollar (44.847 euro). Een groot prijsverschil.

Nvdia

Het Chinese Xpeng heeft zijn P7 als eerste de Nvidia Drive AGX Xavier-systeemchip aan boord gegeven. Die chipset bestuurt de hele reeks aan sensoren, camera’s en andere software. Elke wagen heeft zo 12 ultrasonische sensoren aan boord en 14 camera’s.

Allemaal heel grote specificaties die je zouden doen smelten. Maar er is ook een naar kantje aan het automerk. Vorig jaar nog stal een werknemer bij Tesla een stuk van de broncode, zei z’n job op en stapte over naar Xpeng (inclusief de broncode op zijn iCloud-account). Tot op vandaag liggen beide autobouwers in de clinch en hoop Tesla dat Xpeng uiteindelijk verplicht zal worden om zijn broncode te laten zien.

In ieder geval lijkt de Elektrische Xpeng P7 een geduchte concurrent voor Tesla te worden. De eerste leveringen starten in juni. Voor wie toch fan is: we moeten je teleurstellen aangezien de kans heel klein is dat het automerk naar Europa zal komen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here