11 jaar na zijn oorspronkelijke release, is de game Minecraft nog steeds razend populair. Misschien zelfs wel populairder dan ooit.

Heb jij tijdens de lockdown ook al uren doorgebracht in de virtuele wereld die je bouwde op Minecraft? Dan ben je zeker niet de enige. Uit cijfers die Microsoft publiceerde over de game, blijkt dat Minecraft het 11 jaar nadat het uitkwam, beter doet dan ooit.

Gisteren overschreden de verkoopcijfers van Minecraft de kaap van 200 miljoen. Dat cijfer maakt Minecraft de tweede meest succesvolle game aller tijden. De onverslaanbare recordhouder blijft de game Tetris, waarvan alle versies tezamen al meer dan 500 miljoen keer verkocht werden. Toch houdt Minecraft veel grote kleppers uit de gamingindustrie achter zich, zoals Grand Theft Auto V, en alle Super Mario- en Pokémon-games.

Tijdens (of misschien juist dankzij) de coronapandemie wordt de game nog meer gespeeld dan ooit tevoren. Volgens Microsoft spelen elke maand meer dan 126 miljoen mensen de game. Microsoft lanceerde onlangs nog een ‘Education Edition’, die ondertussen ook al meer dan 50 miljoen keer gedownload werd.

Een slaapkamer in Zweden

Op 17 mei vierde Minecraft zijn 11e verjaardag. Ooit begon de game als een amateurproject, van de Zweed Markus Persson. De ontwikkelaar mag zich inmiddels miljardair noemen, maar begon de game te maken op zijn slaapkamer. De eerste sporen van Minecraft kan je terugvinden op dit webforum.

Hoewel de game in zijn begindagen simpel oogde, won het innovatieve concept al snel heel wat zielen. Minecraft is een ‘sandbox’-game, waarbij je als gamer vrij door een virtuele wereld rondloopt zonder een vooropgesteld doel. Je hebt in principe twee manieren om de game te spelen, in de ‘Survival Mode’ probeer je ergens te overleven; in de ‘Creative Mode’ kan je creativiteit op hol laten slaan en door het breken van blokken je eigen wereld creëren.

Koning van YouTube

YouTube speelde een zeer belangrijke rol in de veroveringstocht van Minecraft. De bekendste content creator van allemaal, PewDiePie, heeft een groot deel van zijn populariteit te danken aan de Minecraft-walkthroughs die hij in zijn begindagen uploadde. Door de vele YouTube-video’s ontstond er al snel een heuse online community rond de game. Microsoft kocht Mojang, zoals Persson zijn bedrijf noemde, in 2014 voor 2,5 miljard dollar, op het moment dat de game over verschillende gameplatformen heen 50 miljoen keer verkocht was. Het zou achteraf gezien een slimme strategische zet zijn voor Microsoft, want in 2016 werd de kaap van 100 miljoen gerond.

Nog voor de coronacrisis was het succes van Minecraft al hoge toppen aan het scheren. In de statistieken van YouTube voor 2019 stond Minecraft eenzaam bovenaan de categorie ‘Gaming’. De gameplayvideo’s werden vorig jaar 100 miljard keer bekeken, veel meer dan de 60,9 miljard views die Fortnite wist te bereiken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here