Hyundai Motor Group komt met een nieuw platform voor elektrische wagens waarmee ze hun invloed op de markt van elektrische voertuigen wil vergroten.

Advertentie

De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai Motor Group heeft gisteren zijn nieuwe platform voor elektrische auto’s voorgesteld. Dat deed het tijdens een online persconferentie, genaamd het ‘E-GMP Digital Discovery Event’, dat op het officiële YouTube-kanaal van het bedrijf en Channel Hyundai, een online platform, werd getoond. Het ‘Electric-Global Modular Platform’ (E-GMP) zal als basis dienen voor de nieuwe generatie elektrische voertuigen met batterij (BEV) van Hyundai.

Waar de eerdere elektrische auto’s van Hyundai werden ontwikkeld op basis van platformen die gericht zijn op auto’s met een verbrandingsmotor, heeft het bedrijf hiermee gekozen om van nul een nieuw concept op te starten. Het E-GMP dat specifiek voor auto’s met batterijen is ontworpen, geeft zo meer flexibiliteit bij het ontwerpen, betere prestaties, meer veiligheid en ruimte.

Modulaire opbouw

Dankzij het modulaire karakter van het platform kent de ontwikkeling veel opties om voertuigen voor elk soort gebruik te ontwerpen. Naast prestatiegerichte auto’s kan er eenvoudig en flexibel worden overgaan naar gezinswagens, waarmee het bedrijf een standaard wil worden als fabrikant van elektrische wagens.

Een van de focuspunten bij het ontwerp is de plaatsing van de batterijen onderaan het voertuig, omgeven door extra verstevigd staal. Dit brengt de nodige ruimte mee voor de inzittenden en zorgt voor een laag zwaartepunt, wat het voertuig beter in de bochten laat liggen. Er is tevens een aparte koelstructuur voorzien die alles meer compact maakt en de energiedichtheid van de batterijen met 10% laat toenemen.

Zo opgeladen

Daarbovenop voorziet Hyundai in de infrastructuur van de nieuwe elektrische wagens ook een Multi-oplaadsysteem. In het E-GMP-systeem vormt 800V de standaard, wat een upgrade blijkt. We zien dit stilaan ook geïmplementeerd worden bij andere fabrikanten van elektrische wagens, al blijft 400V toch nog het meest gangbaar. In dit platform zouden zowel 400V- als 800V-laden tot de opties behoren. Daar zouden volgens Hyundai geen extra componenten nodig voor zijn. Dit brengt op zijn beurt laden met 350kW met zich mee.

Een elektrisch voertuig dat werd opgebouwd vanuit het E-GMP zou volgens Hyundai in theorie een maximaal bereik van meer dan 500km kunnen halen met een volle batterij. Verder zou het binnen de vijf minuten tot 100km bereik halen en in 18 minuten aan 80% capaciteit zitten.

Ook zelf een oplader

Er is tevens plaats gemaakt voor bi-directioneel laden bij de E-GMP. Dat houdt in dat de batterij van het voertuig ook in staat is om energie te leveren aan externe toestellen (110/220V). Hyundai zegt zelf dat de nieuwe bi-directionele lader tot 3,5kW stroom kan voorzien. Hiermee kan het een medium-grote airconditioner en 55-inch televisie tot 24 uren lang laten draaien. Het kan ook op deze manier andere elektrische voertuigen opladen.

De fabrikant wil met dit platform vanaf 2021 nieuwe elektrische voertuigen met een batterij ontwikkelen. Daar zou de IONIQ 5 als eerste van de band rollen. Hyundai Motor Group hoopt dat het dankzij de E-GMP een groter aandeel binnen de markt van elektrische auto’s kan grijpen. Het wil met de E-GMP tegen 2025 meer dan een miljoen elektrische wagens met batterij hebben verkocht.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here