Apple tegen peer: PrePear mag logo dan toch houden
In augustus van vorig jaar schreven we over PrePear, een start-up die in het vizier van Apple was terecht gekomen door te kiezen voor een peer als logo. Inclusief loshangend blaadje. Volgens Apple deed dit ontwerp afbreuk aan het eigen merk en er werd dan ook een bezwaarschrift ingediend onder de Lanham Act. Deze copyright wet kan ingeroepen worden wanneer een merk voor verwarring kan zorgen bij consumenten.
Kracht van het internet
Het werd een verhaal van David vs Goliath, maar Natalie Monson, mede-oprichter van PrePear, was vastberaden om terug te vechten en aan te tonen dat ook kleine start-ups rechten hebben. Ze verzamelde daarop bijna 270.000 handtekeningen via Change.org.
Ondertussen is de zaak beslist en mag PrePear zijn logo dan toch houden, mits een kleine aanpassing aan het blaadje. Dat zal vanaf nu één rechte zijde krijgen, wat volgens Apple een groot genoeg verschil is om hun merk te beschermen. Op de website van PrePear lijkt het logo alvast aangepast, maar op de aanpassing van de app is het nog even wachten.
PrePear is te downloaden via de Google Play Store en ook de Apple App Store. Met de app kan je je maaltijden plannen, boodschappenlijstjes opmaken en recepten delen.