Nieuws

Waarom geeft Google haar iOS-apps geen updates meer? (update)

Gmail en co hebben al sinds begin december geen update meer gekregen voor iOS. Zitten de privacylabels van Apple er voor iets tussen?

Update 15/02: 9to5Google meldt dat de iOS-versie van YouTube dit weekend een update heeft gekregen, inclusief het privacylabel. Het is nog niet bekend wanneer Gmail, Docs, Search, Foto’s en Chrome hun update gaan krijgen. Vermoedelijk zal Google deze dus wel spoedig uitrollen.


Origineel artikel 12/02: De applicaties zijn ondertussen al zo lang niet meer geüpdatet dat ze gebruikers zelf beginnen te waarschuwen dat ze verouderd zijn. Een techjournalist plaatste op zijn persoonlijke blog screenshots van een beveiligingswaarschuwing en bevestigde dat deze getoond werd bij het openen van verschillende Google-applicaties (Gmail, Google Foto’s en Google Maps). Ook de browser Chrome hoort in dat lijstje. Maar er zijn geen updates beschikbaar voor de iOS-apps van de populaire Google-producten.

Gmail vraagt zelf aan gebruikers om updates uit te voeren. Image credit: spencerdaily

Google deed de waarschuwing af als een softwarebug, en ondertussen zouden ze ook niet meer getoond worden. Maar dat betekent niet dat de applicaties al een update hebben gekregen. Twee maanden is een zeer lange periode om applicaties niet meer te updaten. Het verhoogt de kans dat hackers kritieke kwetsbaarheden in de apps vinden en uitbuiten. Dus waarom rolt Google geen updates meer uit voor haar iOS-apps?

Privacylabels

De precieze reden is onduidelijk, des te meer omdat Google de Android-apps wel van regelmatige updates blijft voorzien. Er heerst een vermoeden dat Google niet akkoord gaat met het privacybeleid van Apple. Sinds december verplicht Apple in iOS 14 appontwikkelaars om zogenoemde ‘privacylabels’ toe te voegen. Daarin moet de ontwikkelaar informatie verstrekken over de opslag en verwerking van gebruikersdata. Apple wil daarmee de individuele privacy van de gebruiker helpen waarborgen. Een nobele gedachte, al lokt de maatregel veel tegenstand uit. Mark Zuckerberg heeft er zelfs een heuse privacy-oorlog tegen Apple voor ontketend. De CEO meent dat Apple vooral haar eigen marktpositie wil verstevigen.

Google heeft zich nooit aan zulke sterke uitspraken gewaagd rond Apples privacybeleid, maar echt coöperatief tonen ze zich ook niet. Begin januari verklaarde Google nochtans dat de privacylabels snel zou worden toegevoegd. Dat is tot op heden voor de meeste applicaties nog altijd niet gebeurd. Deze week lazen we in Bloomberg dat Google voor haar eigen mobiel besturingssysteem een nieuw privacybeleid aan het uitwerken is dat minder ‘streng’ zal zijn dat van concurrent Apple.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business