Plugin-hybride verbruikt derde meer
Berlin, Germany - 11 April, 2019: Charging process in Kia Optima plug-in vehicle on the public charging station. This vehicle is on of the first popular sedan vehicles with plug-in hybrid technology in Europe.

Plug-inhybrides verbruiken veel meer brandstof dan de constructeurs op papier aangeven. Gemiddeld is het echte verbruik zelfs het drievoud.

Advertentie

De Britse consumentenbond ‘Which?’ testte 22 plug-inhybrides op hun werkelijke verbruik. Daaruit bleek dat de reële consumptie op gemiddeld 4,2 liter per 100 km lag. Autobouwers van de 22 geteste wagens kwamen op papier uit bij een gemiddelde van 1,6 liter. Dat kost bestuurders gemiddeld 465 euro extra, gesteld dat ze 14.500 km per jaar rijden.  

Plug-inhybrides zijn nochtans een mooi opstapje voor wie een volledig elektrische wagen nog niet helemaal vertrouwt of een groter rijbereik nodig heeft. Het beloofde brandstofverbruik is vaak de factor die potentiële klanten over de streep trekt. 

Realistische tests 

“In onze onafhankelijke labo’s testten we het echte brandstofverbruik. Vervolgens bleek dat de brandstofconsumptie van de 22 geteste modellen 61 procent lager lag dan wat de constructeurs beloven”, concludeert Which?. Voor dat opgegeven verbruik baseren autobouwers zich op de WLTP-testcyclus. In 2017 werd het achterhaalde NEDC-systeem vervangen omdat het niet meer realistisch was.  

Bij dat ‘verbeterde’ systeem heeft de Britse consumentenbond nu dus grote vraagtekens geplaatst. “Onze eigen onafhankelijke tests waren strenger, zoals die op de snelweg. Op die manier konden we de werkelijke motorbelasting bij een realistisch rijgedrag weergeven, in een dagdagelijkse omgeving. We hebben de hybridewagens ook getest met verschillende batterijniveaus om tot een zo realistisch mogelijk beelden te komen. Bij WLTP wordt het gemiddelde brandstofverbruik berekend op basis van (onder meer) het elektrische rijbereik van de wagen”, aldus Which?. 

Traditionele hybride of EV 

Als je niet over de juiste oplaadinfrastructuur beschikt, raadt de consumentenorganisatie aan om voor een traditionele hybridewagen te kiezen. Heb je wel vlot toegang tot laadpalen, dan is een volledig elektrische wagen de beste keuze, klinkt het. (Vlaanderen gaf onlangs nog aan dat het dringend moet investeren in laadpalen.) 

Het zijn vooral de SUV’s die slecht scoren als plug-inhybride. Zou moeten ook meer gewicht meetorsen en zijn minder aerodynamisch dan lagere auto’s. 

Advertentie

1 REACTIE

  1. Men moet een plug-in hybride gebruiken voor kleine afstanden en niet aan werknemers geven die alle dagen op de baan kms vreten. Mijn BMW 330e is bijna 5 jaar en heb 52000 km waarvan meer dan 35000 elektrische kms. Als mijn batterij leeg is probeer ik nogaltijd zo zuinig mogelijk te rijden op de motor en zoveel mogelijk aan recuperatie te doen. Mijn motorische verbruik ligt maar rond de 6 a 7 lit. per 100 km. Voor een 2 lit benzine vind ik dat niet slecht. Als we thuis komen mijn vrouw of ik ligt hij onmiddelijk aan de stekker.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here