Laadpalen

Er moeten meer laadpalen komen in Vlaanderen, zoveel is duidelijk. Vanaf dit jaar gaat de Vlaamse overheid particulieren en bedrijven meer verplichtingen opleggen.

Advertentie

De Vlaamse overheid gaat fors investeren in het aantal laadpunten in Vlaanderen. Dat doe je deels door bottom-up te werken. Hoe meer laadpalen in het straatbeeld, hoe gemakkelijker anderen volgen. Heel wat mensen die vandaag al een verbouwing doen of een huis zetten, voorzien in veel gevallen al alles voor een mogelijke laadpaal in de toekomst. Steeds vaker zie je aan huizen een laadpunt, maar heel veel mensen laten het ook nog gewoon links liggen. Het kost natuurlijk elke keer weer extra.

Maar nu wil de Vlaamse regering ook mensen aanporren om voorziening klaar te leggen voor een laadpunt aan huis of aan het bedrijf. Dat besluit werd zopas goedgekeurd door de Vlaamse regering met minister van Energie Zuhal Demir op kop. Maar hoe zit het nu precies?

11 maart 2021

Vanaf 11 maart gaat iedereen zich moeten aanpassen. Wie na 11 maart 2021 een bouwaanvraag indient voor een ingrijpende verbouwing of een nieuwbouw, moet daarvoor alles voorzien voor laadpalen. Op basis van de grootte van je oprit of aantal parkeerplaatsen kunnen die voorschriften nog anders zijn. Zo zal een bedrijf met meer parkeerplaatsen, ook extra voorzieningen moeten aanleggen.

Huizen

Voor huizen liggen de regels nog net iets anders. Wie vanaf 11 maart wil gaan bouwen of ingrijpend verbouwen, moet de wachtbuizen en kabelgoten al klaar steken.  Een gebouw dat al ouder is, moet verbouwd worden én meer dan 10 parkeerplekken biedt moeten ook diezelfde voorzieningen al inplannen.

Bedrijven moeten meteen investeren in minstens 2 laadpunten en afhankelijk van de voorziene parkeerplekken ook de infrastructuur klaar steken. De regel is als volgt: 25 procent van je parking moet voorzien zijn van laadpunten.

De norm verstrengt

Vanaf 1 januari 2025 zal de Vlaamse overheid nog strenger zijn voor bedrijven. Het aandeel laadpunten per 20 parkeerplaatsen stijgt. Vanaf 20 plaatsen moet je als bedrijf namelijk minstens 2 laadpunten voorzien. De reden? Vlaanderen wil een sprong voor hebben op de elektrificatie van het bedrijfswagenpark in België. Steeds meer firma’s kiezen voor plug-in-hybrides of volwaardig elektrische wagens. En dan moeten parkings natuurlijk mee.

Advertentie

Gerelateerde artikelen

Elektrisch rijden: welke laadpas moet ik kiezen?

Laadpalen, laadpasjes, providers en soorten stekkers. Hoe kies ik de juiste laadpas en vooral, wat zijn de kosten? Een overzicht.

3 REACTIES

  1. Dus iedereen wordt verplicht maar de overheid doet niks. Of misschien moeten ze één of andere premie of terugbetaling verzinnen die daarna ongrondwettelijk blijkt… Orbis dit te erg sciencefiction?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here