Aurora zelfrijdende trucks Volvo

Volvo en Aurora, een start-up rond zelfrijdende technologie, hebben een partnerschap gesloten. Ze gaan samen robotvrachtwagens ontwikkelen.

Advertentie

De autonome opleggers zullen op termijn zelfstandig over de snelweg kunnen navigeren, zonder een mens achter het stuur. De Zweedse constructeur zag in het Silicon Valley-bedrijf de ideale techpartner om zogenaamde Level 4-trucks te ontwikkelen. Die zijn ontwikkeld op maat van de Amerikaanse markt en zijn in staat om van hub naar hub lange commerciële routes te volgen. 

“Het partnerschap brengt ons dichter bij het doel om transport als een dienst aan te bieden. Daarnaast gaat het ons commercieel aanbod voor hub-to-hub-toepassingen versnellen”, zegt Nils Jaeger, hoofd van Volvo Autonomous Solutions. “Aurora’s geïntegreerde zelfrijdende technologie, waaronder software, hardware en een platform voor dataservices, vormen de ideale oplossing voor veilige oplossingen op de middellange termijn”, weet hij. Volvo trucks wil zijn eigen AI-softwaresysteem combineren met de laser-lidar en andere sensoren van Aurora. Die tech kan volgens het bedrijf objecten tot 300 meter vooruit detecteren en traceren.

Samenwerking met constructeurs 

De Amerikaanse markt heeft voorlopig het grootste potentieel door een nijpend tekort aan menselijke chauffeurs. Bovendien is het een geografisch interessante regio om het concept uitgebreid te testen. Aurora volgt nu het voorbeeld van Waymo en TuSimple door een belangrijk partnerschap te sluiten met een vrachtwagenbouwer. Waymo verbond zich in oktober vorig jaar aan het Duitse Daimler, terwijl TuSimple een partnerschap afsloot met Navistar (een heavy-duty-onderdeel van de Volkswagen-groep).  

Aurora werd in december vorig jaar al eigenaar van Ubers zelfrijdende technologie. Uber investeerde toen meteen 400 miljoen dollar in Aurora, wat de totale fondsenwerving tot op 1 miljard dollar bracht. Sindsdien heeft de start-up aardig doorgeduwd om een partner te vinden. Aurora wordt geleid door Chris Urmson (in het verleden verantwoordelijk voor zelfrijdende tech bij Google) en Sterling Anderson (die bij Tesla de ontwikkeling van Autopilot leidde).  

Beide bedrijven houden de lippen stijf op elkaar als het over financiële details gaat. Wellicht zal het nog enkele jaren duren voor de trucks voor het eerst uitrijden. 
 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here