MULTIOBUS elektrische bussen primeur

MULTIOBUS uit Tienen heeft alweer een primeur beet: het busbedrijf neemt als eerste in ons land 10 nieuwe elektrische bussen in gebruik.

Advertentie

Voor het eerst investeert een Belgisch privébedrijf in zo’n groot aantal bussen met zero emissie. Kostenplaatje: 5 miljoen euro. De 10 volledig elektrische bussen zijn een aanvulling op de twee exemplaren die al in 2018 geleverd werden. Ze hebben een autonomie van 350 tot 400 km, maar het is de bedoeling om het rijbereik te verlengen met tussentijdse laadbeurten. MULTIOBUS zegt dat het met die eerste twee voertuigen in twee jaar tijd al 300.000 kg aan CO2-uitstoot heeft vermeden. Tegen 2035 wil het Tiense bedrijf helemaal klimaatneutraal zijn.

MULTIOBUS had ook al een Europese primeur, want ze wekken de elektriciteit zelf op met zonnepanelen. Die wordt opgeslagen in Tesla-batterijen, zodat de bussen ter plekke kunnen bijladen, ook wanneer de zon niet schijnt. Dat is uniek in Europa. Bij het nieuwe project hoort een investering in een aangepaste infrastructuur bij de stelplaats. MULTIOBUS laat binnenkort een kabelbrug plaatsen, extra laadzuilen en een pantograaf. Die laatste kan de elektrische bussen via een bovenleiding van stroom voorzien. De werken zijn intussen zo goed als klaar.

Voortrekkersrol

CEO Olivier Van Mullem is trots dat zijn bedrijf die voortrekkersrol mag spelen voor uitstootvrij personenvervoer. “We leveren een belangrijke bijdrage aan de Vlaamse klimaatdoelstellingen waarbij alle bussen tegen 2025 emissievrij moeten rondrijden in de Vlaamse kernsteden”, weet hij. “Wij willen de toekomst van MULTIOBUS veilig stellen door in te zetten in zero-emissiebusvervoer en uit te kijken naar nieuwe vormen van personenvervoer. Indien wij nog langer zouden wachten en blijven investeren in dieseltechnologie, zouden deze bussen nooit hun normale economische gebruiksduur halen. Bovendien denken wij dat onze sector dringend moet vergroenen om haar bestaansrecht te kunnen blijven behouden”, aldus Van Mullem. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is opgetogen over die strategie. “MULTIOBUS zet volop in op de mobiliteit van morgen. Ik hoop dat andere bedrijven hun voorbeeld zullen volgen”, spreekt ze vol lof.

Uitgerust met hightech

De volledig elektrische voertuigen worden geproduceerd door het Nederlandse EBUSCO. Het opvallendste zijn de extra displays voor de chauffeur. Camera’s en infraroodcamera’s maken voor eens en altijd komaf met de dodehoek en verhogen de zichtbaarheid drastisch. Daarnaast kunnen passagiers een USB-poort gebruiken om hun smartphone op te laden en is er wifi aan boord. Via een geavanceerd trackingssysteem kan een centrale live de positie van de bussen volgen.

We spraken met EBUSCO-CEO Peter Bijvelds voor een woordje (technische) uitleg. “De bussen die je hier ziet hebben een centrale asynchrone motor die direct op de achteras zit. Er is dus geen versnellingsbak, net zoals bij elektrische personenwagens. We hebben ook modellen met near-wheel-motoren, met twee motoren naast de achterwielen. Het voordeel is dat je dan veel meer ruimte krijgt voor passagiers, die ook makkelijker kunnen in- en uitstappen. De zogenaamde ‘low-floor-bussen’ hebben achterin een derde deur en worden vaker ingezet als stadsbussen. 50 procent van de batterijen zit onderin en de rest bovenop de bus. Dat komt de gewichtsverdeling ten goede”, legt hij uit.

Uniek in Europa

Bijvelds is vol lof over het initiatief van het Tiense MULTIOBUS. “Zij zijn de eerste in Europa die van ‘well-to-wheel’ werken: ze wekken lokaal helemaal zelf hun energie op en via de laders gaat die rechtstreeks de bussen in. Overschotten worden opgeslagen in Tesla-batterijen. Ze werken nu al helemaal uitstootvrij. Zelfs wanneer de stroom afgesloten zou worden of er geen diesel meer geleverd zou kunnen worden, blijft dit bedrijf gewoon operationeel. Dat is echt uniek in Europa”, besluit hij.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here