Nieuws

Facebook rolt audiohub uit met Clubhouse-kloon en podcasts

Facebook brengt al haar recent gelanceerde audioproducten samen in een overzichtelijke audiohub waar ze sneller kunnen gevonden worden.

De socialmediagigant zet sinds dit jaar sterk in op het uitbreiden van haar audiodiensten. Facebook keek in het begin van 2021 met veel afgunst naar de opmars van Clubhouse en lanceerde in juni haar eigen audiochatplatform Live Audio Rooms. Maar daar bleef het niet bij. Facebook lanceerde eveneens Soundbites, een platform voor korte audioclips dat geïnspireerd is op TikTok, en werkte samen met Spotify aan een integratie om podcasts binnen de Facebook-app te kunnen beluisteren. Deze functies zijn voorlopig nog beperkt tot de mobiele app en nog niet buiten de Verenigde Staten beschikbaar.

Al die nieuwe functies zijn wel leuk, maar gebruikers moeten ze natuurlijk wel weten te vinden. Om hen nog de bomen door het bos te kunnen laten zien, kondigt Facebook vandaag een nieuwe audiohub aan voor haar Amerikaanse gebruikers. Daar zullen Live Audio Rooms en podcasts snel kunnen gevonden worden. De audiohub zal als een aparte sectie worden toegevoegd aan de videohub Facebook Watch. Net als je nieuwsfeed zal de audiohub content naar voren schuiven waarvan de algoritmen voorspellen dat ze jouw interesse wel zullen opwekken. Die voorspelling is gebaseerd op je luistergeschiedenis en uiteraard de creators die je nu al volgt.

Live Audio Rooms breidt uit

Na enkele testmaanden kondigt Facebook aan te willen starten met het globaal uitrollen van Live Audio Rooms. Een concreet uitrolplan lijkt nog niet te zijn bekend, dus het is nog afwachten wanneer de functie naar België zou komen. Facebook mag daar zeker niet te lang meer mee wachten want de hype rond audiochatten lijkt toch weer wat uit te doven. Toch ziet Facebook audiochat als een interessant alternatief voor videobellen.

De komst van de audiohub moet de aandacht weer even afleiden van de commotie rond Facebook. De socialmediagigant zit in de hoek waar de klappen vallen. Het begon met een uitgelekt onderzoek dat de invloed van Instagram op het welzijn van jongeren hekelde en vorige week haalde een klokkenluider fors uit naar het bedrijf. Die klokkenluider heeft nu een uitnodiging gekregen van het externe comité van Facebook om haar verhaal nog eens te komen vertellen.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business