YouTubebeleid rond desinformatie levert resultaat op Facebook en Twitter
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek door researchers van het Center for Social Media and Politics aan de New York University. Zij deelden hun resultaten met The New York Times. In de nasleep van de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 3 november 2020 stelden de onderzoekers een enorme toename vast van het aantal video’s dat verkiezingsfraude claimde. Die clips deden de ronde op Twitter. Die maand was dat soort video’s goed voor een derde van alle aan de verkiezingen gerelateerde filmpjes op Twitter. Tot een nieuw YouTubebeleid voor een ommekeer zorgde.
Op 8 december besloot YouTube om alle video’s te verwijderen die stelden dat er wijdverspreid gefraudeerd werd bij de verkiezingen en dat Donald Trump daardoor bestolen was van de overwinning. Als gevolg van het nieuwe YouTubebeleid daalde ook op Twitter het aantal fraudeclaims enorm. Het aandeel van video’s met fraudeclaims binnen verkiezingsvideo’s, daalde tot minder dan 20 procent. Dat niveau daalde nog verder nadat YouTube na de bestorming van het Capitool op 6 januari besloot om ‘strikes’ uit te delen aan kanalen die desinformatie zouden verspreiden over de verkiezingsresultaten. Bij de eedaflegging van president Joe Biden kwam amper 5 procent van alle fraudeclaim-video’s op Twitter via YouTube.
YouTubeleid voelbaar op Facebook
De onderzoekers stelden dezelfde trend vast op Facebook. Voor het aangepaste YouTubebeleid op 8 december, ging nog 18 procent van de verkiezingsvideo’s op de socialemediasite over vermeende fraude. Bij de inauguratie daalde dat al tot 4 procent.
Om tot hun bevindingen te komen, verzamelde het onderzoeksteam een willekeurig ‘staal’ van 10 procent van de dagelijks tweets, om vervolgens die te isoleren die naar YouTube-video’s linkten. Op Facebook deden ze hetzelfde met de CrowdTangle-tool van het bedrijf.
Macht over informatie
Hoe dan ook toont het onderzoek aan hoe groot de rol van YouTube momenteel wel is bij het delen van (politieke) informatie. Door zijn populariteit heeft Googles videoplatform een erg grote macht om het politieke discours vorm te geven. Een goed beleid is dus van cruciaal belang. “YouTube is een belangrijk deel van het informatie-ecosysteem. Wanneer het platform gezonder wordt, profiteert de maatschappij daarvan”, concludeert Megan Brown van het Center for Social Media and Politics in The New York Times.