Tesla gebouw San Francisco

Elon Musk haalt een flinke kam door de Autopilot-divisie van Tesla. Ongeveer 200 medewerkers van het data annotatie-team moeten het schip verlaten.

Advertentie

Elon Musk fantaseert maar al te graag over zelfrijdende auto’s. Hiervoor wordt binnen Tesla sinds de introductie van de originele Model S gewerkt aan een Full Self Driving (FSD) systeem. Voor het zover is, moet de autofabrikant onder leiding van Musk nog flink wat technische hindernissen overkomen. Die hindernissen zal Elon Musk in de toekomst met een kleiner team moeten oplossen. Tesla zou de medewerkers van het data annotatie-team namelijk hebben verrast met een ontslaggolf.

In een rapportage van Bloomberg staat dat Tesla zo’n 195 medewerkers, werkzaam in het kantoor in de Amerikaanse staat Californië, zal laten gaan. Dat zijn overigens niet alle data annotatie-krachten – uit het kantoor in Californië blijven nog zo’n 81 medewerkers actief binnen Tesla. Naar verwachting, dat schrijft TechCrunch, zullen zij naar het Tesla-kantoor in New York worden overgeplaatst.

Tesla’s keuze om medewerkers naar New York te verplaatsen, heeft er mogelijk mee te maken dat het goedkoper is om medewerkers aldaar te werk te stellen. Zo kan Tesla aanspraak maken op een reeks belastingprogramma’s die de kosten van tewerkstelling drukken.

Komt Tesla’s Autopilot in gevaar?

Tesla’s ontslaggolf in het data annotatie-team zal niet geheel als een verrassing zijn gekomen. Musk gaf eerder te kennen dat Tesla ongeveer 10 procent van zijn werkkrachten moet ontslaan. Verder is Tesla toegekomen bij een vacaturestop. Musk wil hiermee de opgelopen kosten opvangen en Tesla, ten tijde van hevige inflatie, in rustiger vaarwater brengen.

Tesla Steam games

Voor Tesla betekent de ontslaggolf een lagere kostendruk. De keerzijde van die munt is echter dat er ook minder ruimte is voor innovatie en ontwikkeling. Het data annotatie-team zorgt er bijvoorbeeld voor dat situaties op de weg beter herkend worden door de Autopilot. Nu het team moet slinken met 195 werkkrachten, betekent dit dat minder verkeerssituaties geanalyseerd kunnen worden. Op termijn vormt dit mogelijk een gevaar voor de snelheid waarmee Tesla het ‘Autopilot-imperium’ kan uitbouwen tot een product voor dagelijks gebruik.

Terugkeer zorgt voor chaos

Deze gevaren komen boven op de chaos die Tesla doormaakt na een e-mail van topman Elon Musk. In de desbetreffende e-mail gaf Elon Musk Tesla-medewerkers twee opties. Keer terug op kantoor, of vertrek bij Tesla. Het hoofdkantoor van Tesla in Fremont lijkt echter niet berekend op het aantal medewerkers dat nu dagelijks naar kantoor komt. Er wordt onder andere geklaagd over het aantal beschikbare parkeerplaatsen en bureaus, evenals een slechte internetverbinding.