Meta

In het derde kwartaal van 2022 zag Meta zijn omzet opnieuw dalen. Door de teruglopende inkomsten bedroeg de winst nog maar de helft van in 2021.

De omzet voor het moederbedrijf van Facebook bleef voor het derde kwartaal van dit jaar steken op 27,7 miljard dollar. Dat is 4 procent minder dan in 2021. Het is een nieuwe daling, nadat Meta voor het eerst in zijn bestaan achteruitboerde, in kwartaal 2.

Ook nu is de daling te verklaren door de dalende reclame-inkomsten. Adverteerders gooien er door de onzekere wereldeconomie niet zomaar grote budgetten tegenaan. En hoe je het ook draait of keert: reclame-inkomsten blijven van cruciaal belang voor Zuckerberg en co. 

Nettowinst gehalveerd 

Je zou kunnen zeggen dat de schade dan nog best meevalt, maar als we naar de nettowinst kijken, dan zien we die ruim gehalveerd: van 9,2 naar 4,4 miljard dollar. Dat heeft er volgens Meta ook mee te maken dat hun kosten met 19 procent gestegen zijn, goed voor 22 miljard dollar. Voorlopig willen ze geen werknemers ontslaan, maar Meta wil wel een vacaturestop inlassen. 

Een andere grote uitgavepost voor de Facebook-moeder is zijn Metaverse. CEO Mark Zuckerberg blijft ervan overtuigd dat een virtuele ontmoetingsplek een belangrijk aspect wordt van virtualrealitytoepassingen.  

Dagelijks gebruiken ruim 2,9 miljard mensen een van de Meta-apps. Tijdens een gemiddelde maand van kwartaal 3, waren dat er 3,7 miljard. Vooral Facebook lijkt maar aan populariteit te verliezen. Daarom investeert Meta in extra features voor Instagram en WhatsApp, om de concurrentie met Snapchat en TikTok te kunnen blijven aangaan.


Techliefhebber en nieuwsgierigaard met een passie voor gaming en wagens.