Faraday Future FF 91

FF 91: het moest een statussymbool van luxe worden in het veld van elektrische wagens. Nu is het de vraag of Faraday Future de wagen ooit gaat kunnen bouwen.

Faraday Future zag het levenslicht in 2014; het bedrijf wil de elektrische aandrijftechniek verweven met ongekende luxe. Of het zijn doel ooit kan behalen, lijkt inmiddels nog maar de vraag. Het bedrijf heeft namelijk een concern warning gedeeld met de Amerikaanse marktoezichthouder SEC. Middels zulke waarschuwingen kondigen bedrijven aan dat ze binnen 12 maanden na publicatie wellicht niet meer aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen.

Vermoedelijk is deze onzekerheid gelinkt aan de vraag wanneer Faraday Future zijn eerste wagen af kan leveren. Hoewel het bedrijf al jaren werkt aan de FF 91, heeft het nog geen enkel exemplaar aan klanten afgeleverd. De productie van de FF 91 werd in juli al opgeschoven naar het derde kwartaal – de eerste leveringen moesten vervolgens in het vierde kwartaal plaatsvinden. Volgens de fabrikant is die deadline inmiddels achterhaald en volgen de eerste leveringen pas volgend jaar.

Nog slechts 369 pre-orders

Exacte data worden niet genoemd. Faraday Future zegt zeer afhankelijk te zijn van zijn leveranciers, de timing en afronding van het certificatieproces en de effectiviteit van lopende ontslagrondes. Wat echter nog een veel grotere zorg is, is de beperkte cashflow van de wagenfabrikant. Geld komt enkel in het laatje via investeringen van buitenaf. Hoelang investeerders blijven aanhaken is op dit punt de hamvraag: als zij wegtrekken, kan Faraday Future waarschijnlijk zijn boeken sluiten.

Zelfs als het bedrijf aan leveringen toekomt, is het de vraag of dat soelaas biedt. Op 30 juni stonden er nog 399 pre-orders voor de FF 91 in de boeken. Inmiddels is dit aantal gezakt tot 369. Pre-orders zijn bovendien vrijblijvend; men kan zich zonder reden terugtrekken en hun borg terugvragen. Voor FF is het nieuws over de bestaanszekerheid dan ook alarmerend, gezien sommige klanten dit zullen aangrijpen om hun pre-order te annuleren.

Het bedrijf bouwde intussen een schuld op van 3,3 miljard dollar. Momenteel zou het nog 31,76 miljoen dollar in cash hebben, vergeleken met 121 miljoen eind 2021.