Tesla Semi

Tesla heeft de eerste vier Semi elektrische vrachtwagens afgeleverd aan zijn klant, PepsiCo. Dit is drie jaar later dan oorspronkelijk verwacht.


Vijf jaar na de introductie van de Tesla Semi-vrachtwagens is het zover: de leveringen zijn gestart. De eerste exemplaren van de elektrische vrachtwagen zijn donderdag geleverd aan PepsiCo. Het bedrijf bestelde vlak na de introductie van de Semi 100 exemplaren; toen nog met de verwachting dat ze in 2020 de eerste voertuigen zouden ontvangen. Mede door de coronapandemie en de wereldwijde onderdelentekorten mocht dit niet zo zijn.

Livestream voor Semi-leveringen

Tesla-topman Elon Musk was donderdag aanwezig tijdens de levering van de Semi’s, die uitgezonden werd via een livestream. Hij sprak daar over het belang van de komst van elektrische semitrucks; het voertuigtype maakt 1 procent uit van het Amerikaanse voertuigenbestand maar is tegelijkertijd goed voor 20 procent van de CO2-uitstoot.

Musk herhaalde bij de levering ook nog een reeks belangrijke details van de Semi. Zo zijn ze in staat regeneratief te remmen en daardoor ‘met koude remmen onderaan de berg’ aan te komen. Hoewel we daar in het relatief vlakke Belgische landschap weinig aan hebben, biedt dat zeker uitkomst voor bergachtige landschappen waar oververhitte remmen voor gevaar kunnen zorgen. Bovendien levert regeneratief remmen, net als bij elektrische auto’s, stroom aan de accu’s in de Semi. Hierdoor zou het rijbereik verlengd kunnen worden.


Eerder claimde het bedrijf nog dat de Semi een maximaal rijbereik heeft van 800km. Opvallend was Tesla’s slide waarin het toonde dat de Semi met gemak een rit van 500 mijl kan volbrengen, zelfs op wegen met veel bergbeklimmingen. Ook kwam het bedrijf op de proppen met informatie over de motoropstelling. Die is vergelijkbaar met de Plaid-modellen van de Model S en X; ze bevatten elk 3 elektromotoren en gebruiken 1 motor voor kruissnelheden, terwijl de andere motoren gebruikt worden voor acceleratie.

Elektrische semi’s de toekomst?

Ondertussen blijft de vraag rondzweven of de elektrische vrachtwagen een volwaardig alternatief is voor de dieselexemplaren van heden dag. Miljardair Bill Gates sprak twee jaar geleden zijn twijfels uit over elektrisch vervoer op de lange afstand en met zware ladingen. Die twijfels komen voort uit de beperkte oplaadmogelijkheden bij ‘truck stops’. Elektrische vrachtwagens zijn bovendien zwaarder – uiteraard afhankelijk van het model – dan hun fossiel aangedreven tegenhangers, wat problemen op kan leveren voor wegen die niet bestand zijn tegen zware voertuigen.

Tesla blijft zich intussen inzetten om de Semi’s te leveren. Hoeveel voertuigen de gigant dit jaar aan zijn klanten levert is niet bekend. Eveneens onbekend zijn de prijzen van een Semi. Bij de lancering in 2017 sprak Musk over een vraagprijs van 200.000 dollar.