Metaverse
Oculus Quest is het perfecte apparaat om jezelf mee onder te dompelen in de Metaverse.

Meta blijft geld pompen in de metaverse. Zo een twintig percent van de middelen zouden naar de Reality Labs-bedrijfstak gaan.


Dat is het nieuws dat Andrew Bosworth, CTO en hoofd van de Reality Labs-tak van Meta, bekend maakt in een blogpost. De core business van Meta, bestaande uit Facebook, Instagram en WhatsApp blijft enorm populair en eist het merendeel van de middelen op. De twintig percent die overblijft, zou allemaal geïnvesteerd worden in toekomstige metaverse-ontwikkelingen.

Volgens de Meta-topman is de investering een logische ontwikkeling voor een bedrijf dat zich als metaverse-bedrijf ten uitstek wil profileren. Het bedrijf heeft dan ook veel middelen over om zich als industrieleider te ontpoppen én die positie te behouden.

Dat werpt ook zijn vruchten af. In zijn blogpost staat Bosworth kort stil bij alle ontwikkelingen die Meta al realiseerde. De Meta Quest Pro, die dit jaar uitkwam, is een uitstekend voorbeeld van die ontwikkelingen. Mixed reality, waarin AR en VR gecombineerd worden, is een van de ontwikkelingen die de Metaverse op zijn kop zetten. Daarnaast is er ook het tracking-aspect: de Meta Quest Pro is in staat om je ogen en je gezicht te volgen. Daardoor zien avatars in de metaverse er haast echt uit: ze kijken op een natuurlijke manier en bootsen je gezichtsuitdrukkingen na. Meta ontwikkelde bovendien een eigen framework om mixed reality-toepassingen te ontwikkelen: Meta Reality.


Nieuwe producten

Bekend is al wel dat minstens een deel van de investeringen in 2023 naar een nieuwe VR-headset zal gaan. Het nieuwe apparaat wordt de opvolger van de Meta Quest 2 en zou volgens Bosworth ergens in 2023 moeten verschijnen.

De metaverse is echter groter dan virtual reality – heel wat middelen gaan dan ook naar de ontwikkeling van nóg een soort realiteit: augmented reality. Daarbij zien gebruikers gewoon de echte wereld, maar zijn er ook digitale elementen aanwezig. Hoewel het publiek vooral bevangen is door de VR-headsets en de mogelijkheid om rond te lopen in een virtuele omgeving, gaat de helft van alle middelen naar de ontwikkeling van een AR-headset.

Het beeld dat Meta vooropstelt, is dat van ‘true AR headsets’ die de hele dag door gedragen kunnen worden. Daarvoor zijn echter heel wat ontwikkelingen nodig op een groot aantal vlakken. Miniatuurdisplays, speciale lenzen en lichtere materialen zijn maar een aantal hordes op weg naar de perfecte AR-headset. Meta wil die hordes graag omverlopen.

Metaverse is verlieslatend

Het is echter niet allemaal zo rooskleurig. Dat weten ze bij Meta ook, aangezien de metaverse een grote verliespost was in 2022. Reality Labs zorgde er afgelopen kwartaal voor dat de Facebook-moeder maar liefst 3,67 miljard dollar armer werd. Afgaande op wat bedrijfsleider Mark Zuckerberg daarover te zeggen heeft, lijkt het alsof die situatie zich voorlopig niet herstelt. De metaverse is geen geldmachine die morgen begint te werken, maar zal nog enige tijd vooral geld blijven kosten.

Zeker nu de cijfers voor reclame-inkomsten gedaald zijn, kan dat problemen veroorzaken bij de socialemediagigant. Bovendien worden de privacyregels in Europa alleen maar strenger, waardoor het voor een bedrijf als Meta alleen maar moeilijker wordt om fondsen te verwerven via gepersonaliseerde reclame. Desalniettemin zal er geïnvesteerd blijven worden in de Reality Labs-tak, in de hoop dat de winsten zichzelf binnenkort aandienen.