Nieuws

Context is alles, zeker in Business Intelligence

“De grote Business Intelligence leveranciers zullen de komende tijd veel energie steken in het integreren van alle toepassingen die ze overnamen. Dat zal ook bij de BI-gebruiker extra kosten veroorzaken.” Dat zegt de Britse BI-goeroe Michael Coveney.

Michael Coveney is keynote speaker op het Business meets IT-seminar over Business Intelligence dat Minoc Business Press op 17 november organiseert. Coveney is bekend als auteur van The Strategy Gap, en werkt momenteel ook aan een nieuw boek. Coveney is managing consultant bij STW Consultancy en was ook lange tijd aan de slag bij BI-leveranciers als GEAC en Comshare.
 
Coveney ziet de consolidatie die de BI-markt vorig jaar meemaakte (IBM kocht Cognos, SAP kocht Business Objects, Oracle kocht Hyperion) niet per se als een goede zaak. Hij stipt twee negatieve gevolgen aan. “Enerzijds zullen de overnemers heel veel tijd steken in het integreren van toepassingen, die niet allemaal zullen overleven. Dat zal ook gebruikers van BI-tools verplichten hun systemen opnieuw te ontwikkelen.” Dat is een aanpassing die wel tijd, geld en energie zal kosten, maar geen toegevoegde waarde brengt. “Omwille van de integratieoefening zullen de grote BI-leveranciers ook maar weinig kunnen innoveren. En dat terwijl ze nu een grotere basis aan gebruikers hebben die allemaal verschillende nieuwigheden zullen vragen. Die grotere gebruikersbasis zullen ze moeten zien tevreden te houden.” Coveney ziet hier een opportuniteit voor de kleinere leveranciers. “Zij kunnen zich echt onderscheiden en hebben niet die integratieproblemen die de aandacht afleiden.”
 
Toch blijft het voor bedrijven zinvol om BI te implementeren. “De echte waarde van Business Intelligence zit in het management denken dat achter de ontwikkeling van een BI-systeem zit, en de gedachtengang achter de beslissingen die op basis van de output van dat systeem genomen worden. Business Intelligence kan helpen bij het identificeren van trends en het vaststellen van abnormale variaties in de cijfers. Maar alleen mensen kunnen die resultaten interpreteren en op basis van die gegevens acties ondernemen. BI-systemen zijn de katalysator voor actie door het management, want ze presenteren de feiten waarop die beslissingen genomen worden.”
 

 

Michael Coveney werkt momenteel aan een nieuw boek, dat ‘Strategy to the Max’ zal heten en volgend jaar gepubliceerd wordt. “Het boek zal uitleggen hoe de bestaande aanpak voor planning, budgettering en rapportering niet langer geschikt is om de huidige bedrijfsomgeving te ondersteunen, nu het voorspellen van de toekomst zo goed als onmogelijk geworden is.” Het boek zal aantonen hoe organisaties deze processen moeten aanpassen. “Technologie zal een grote rol spelen bij de creatie van een voortdurend planningproces dat focust op het implementeren van een strategie.”

Op het Business Intelligence seminar op 17 november geeft Michael Coveney twee presentaties. Meer informatie en de mogelijkheid om te registreren is te vinden op de conferentie website van Business meets IT.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

  • Nee (70%, 138 Votes)
  • Ja (30%, 59 Votes)

Aantal stemmen: 197

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business