Nieuws

Business intelligence staat op tweesprong

De Business intelligence markt staat op een tweesprong,” zegt Gartner-analist Dan Sommer. Enerzijds heeft de consolidatie van de markt er voor gezorgd dat de grote namen hun marktdominantie vergroot hebben, anderzijds profiteren kleinere BI-leveranciers van het feit dat departementen vaak buiten de IT-afdeling om BI-tools gaan kopen.

“De consolidatie in de BI-markt rond IBM, Microsoft, Oracle en Sap heeft er voor gezorgd dat deze grote leveranciers plots twee derde van deze markt in handen hebben,” zegt senior research analyst software markets Dan Sommer van Gartner. “De mentaliteit van de gebruikers is aan het veranderen. Nu BI een onderdeel geworden is van een volledige ‘stack’ aan toepassingen, gaan de IT-afdelingen zelf ook meer in termen van een stack gaan denken. Dat bevestigt de dominantie van de groten in de markt.” Anderzijds stelt Sommer vast dat business units die eigen budgetten te spenderen hebben, ook vaak kiezen voor minder grote namen. “In onze onderzoeken bij gebruikers ontdekken we dat producten van kleinere vendors zoals Qliktech, Information Builders of Microstrategy heel goed scoren wanneer het aankomt op het succesvol implementeren van een BI-project.” Dat betekent echter niet dat bedrijven deze tools ook tot standaard zullen verheffen. “Wanneer we vragen welke technologische keuzes in de toekomst gemaakt zullen worden, dan komen de grote namen toch weer bovendrijven.” Dat heeft volgens Sommer veel met de huidige economische situatie te maken. “De IT-budgetten staan onder druk, en standaardiseren is altijd een goede manier om kosten te drukken.” De organisatie moet minder investeren in de kennis van verschillende tools, er kan beter onderhandeld worden met één leverancier dan met vijf. En uiteraard geldt nu meer dan ooit dat organisaties ‘veilige’ keuzes willen maken door met bekende namen in zee te gaan. “Vergeet ook niet dat grote vendors meer financieringsmogelijkheden kunnen aanbieden aan hun klanten.”
 
Innovatie in BI
 
De komende tijd mogen we zeker nog wat innovaties verwachten in business intelligence, denkt Sommer. Enerzijds zijn kleinere vendors als Microstrategy, SAS Institute of Information Builders gedwongen om steeds met nieuwe zaken aan te komen dragen, anders verliezen ze hun relevantie in de markt. En anderzijds investeren ook de grote leveranciers in innovatie, zij het dan eerder door die verder over te nemen dan door ze zelf te ontwikkelen. “Hun eigen R&D is volledig toegespitst op het integreren van hun acquisities.”

Sommer voorspelt dat het aantal BI-gebruikers de komende tijd zal exploderen. Hij denkt aan een verdubbeling op vijf jaar tijd. “Uit onze onderzoeken blijkt dat steeds meer gebruikers met BI bezig zijn. Vroeger hoorden we dat 25% van de potentiële gebruikers met BI werkt, dat percentage is al opgelopen tot tegen de 30, en binnen enkele jaren zitten we zeker aan 50%”. Dan Sommer gewaagt van een ‘perfecte storm’, waar diverse factoren tegelijk de markt in dezelfde richting voortstuwen. “Business intelligence tools worden altijd makker om gebruiken, ook de grote leveranciers zijn daar mee bezig.” Sommer verwijst terzake naar de Polestar Explorer tool die SAP als front-end gaat gebruiken. “Gebruikers worden ook almaar meer bedreven in het verwerken van informatie. Ze leren werken met verschillende modellen als Web 2.0, Wiki’s, allerlei collaboration tools,…” Sommer verwacht op dat vlak veel van Microsoft. “Werken met BI tools zal even ingeburgerd raken als werken met e-mail of andere business applications. Het feit dat die application vendors nu ook BI in handen hebben, zal daar zeker bij helpen. Naarmate Microsoft meer business intelligence verwerkt in Excel en Sharepoint, zal het aantal gebruikers van BI toenemen.”

In de wolken
 
Sommer stelt zijn hoop ook op de combinatie van interne data bij bedrijven en externe data. Hij voorziet dat er samenwerkingen gaan komen tussen BI-leveranciers en bedrijven die zich specialiseren in het verzamelen van marktgegevens. “Stel je voor dat je de sterkte kan combineren van je eigen SAP-data met de marktgegevens van Thompson Reuters of Nielsen. Nu steeds meer toepassingen en data zich ‘in the cloud’ bevinden moeten deze combinaties makkelijker worden. Eenzelfde duwtje in de rug vormen allerlei nieuwe collaboration tools zoals Google Wave. “We krijgen meer diensten op het BI-platform, bijvoorbeeld tools die gaan bijhouden hoe beslissingen genomen worden.” Een niet onbelangrijk gegeven in tijden waar regulering en het afleggen van verantwoording steeds nadrukkelijker aanwezig zijn.
 
Het toenemend belang van BI voor zakelijke gebruikers is niet noodzakelijk goed nieuws voor de IT-afdeling: business en IT blijven op een andere manier denken over de data die ze nodig hebben. “IT denkt vaak dat het volstaat om een groot datawarehouse te bouwen. Dan zal business dat datawarehouse wel gaan gebruiken voor zijn beslissingsproces, is de redenering. Maar business mensen willen op een totaal andere manier zoeken en gegevens combineren. We verwachten heel veel van technologieën die BI en search combineren.” Volgens Sommer ligt de grote uitdaging voor de toekomst er in een goede business intelligence strategie op te zetten, die ook verband houdt met de strategie van het bedrijf zelf en die door alle afdelingen gedragen wordt. “Nu staan die te vaak los van elkaar.” Sommer ziet de tendens naar het bouwen van ‘Business Intelligence Competence Centers’ als een goede stap om de wereld van business en IT samen te brengen.
 
Op 17 november organiseert Minoc Business Press een ‘Business meets IT’-seminar over Business Intelligence. Topspreker is de Britse BI-goeroe Michael Coveney.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

TechPoll

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business