Nieuws

Koppelverkoop enkel goed voor gsm-industrie

Koppelverkoop komt maar twee doelgroepen ten goede: telefoonfabrikanten en telefoonverkopers. Consumenten en operatoren hebben minder te winnen, blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Bearingpoint.

Sinds kort is koppelverkoop ook in ons land toegestaan. Dat opent de weg voor telefoonabonnementen waarbij klanten gratis – of toch voor een vriendenprijsje - een telefoon krijgen. De redenering is dat zo ook duurdere internet-gsm’s verkocht worden.

Uit het onderzoek van Bearingpoint blijkt nu dat vooral de fabrikanten en de verkopers van telefoons er voordeel uit halen. De fabrikanten geraken makkelijker hun duurdere toestellen kwijt, net door die subsidiëring door operatoren. De verkopers kunnen meer commissieloon krijgen als ze meer verkopen.

Consumenten profiteren amper
Eens de koppelverkoop is ingeburgerd, gaan klanten de echte waarde van een gsm-toestel uit het oog verliezen. Ze gaan ervan uit dat een toestel niets kost, waardoor ze sneller een nieuwe telefoon kopen. Ze vervangen dus vaker dan mensen die de waarde wel kennen.

De klanten zijn zelfs slechter af, omdat de prijs van een abonnement stijgt. De prijs van een telefoon wordt gewoon over de looptijd van het abonnement gespreid. Wat de consument dus aan de ene kant bespaart, wordt hem aan de andere kant weer ontnomen.

De Belgische consument betaalt maandelijks zo’n 30 euro voor een gsm-abonnement. In Frankrijk is dat 45 euro.

Operatoren nemen meer risico
De operatoren winnen niet veel. Ze kunnen wel klanten winnen, maar ze vergroten ook het risico van hun activiteit: het wordt veel complexer om klanten te binden en ze moeten grotere voorraden beheren op kortere termijn. Aan de andere kant komen er door de koppelverkoop meer dure toestellen met 3G-functie in omloop. 

businessgsmitprofessionalkoppelverkoopnieuwstelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken