ETC neemt snelle Belgische start met HP PSG-contract
Sinds begin dit jaar heeft HP PSG er met ETC Distribution een nieuwe verdeler bij in België. ETC bouwde een stevige reputatie op in het Verenigd Koninkrijk en Nederland, en wil nu ook in België het verschil maken met een sterke logistiek en veel kennis.
ETC Distribution speelde al langer met de gedachte om zich in België te lanceren. “Als ik België binnenrij, is het alsof ik een warme jas aantrek,” zegt algemeen directeur Henk Snijders van ETC Nederland die ook over de Belgische vestiging gaat. “Bovendien doen we een heleboel zaken in Nederland die we ook aan de Belgische markt willen bieden.” Toen HP vorig jaar een tender uitschreef om een nieuwe distributeur aan te stellen, zag ETC dit als de grote kans om een snelle start te nemen in België. “We zijn niet opportunistisch, maar deze kans moesten we gewoon grijpen.” Dat ETC de tender binnenhaalde, heeft volgens HP Business Unit manager Nederland Bas Scheepens veel te maken met het succes dat ETC in Nederland boekte bij het ontginnen van wat HP als de SBSO markt omschrijft, de kleine KMO’s dus.
Focus
De focus op HP moet één van de sterktes worden van ETC: een beperkte productlijn en een beperkte personeelsbezetting van tweetalige Belgen, zodat de reseller steeds met vertrouwde mensen te maken heeft. “De reseller zal al snel ondervinden dat we iets toe te voegen hebben aan de Belgische markt.” Snijders wijst onder meer op de reputatie die ETC heeft van snel reageren. “Zo kan de reseller ook snel zijn klant helpen. Ons succes is gebaseerd op twee sterke peilers: een goede logistiek en kennis. Die kennis willen we uitdragen naar onze resellers.” Snijders omschrijft ETC graag als “een excellente verdeler waarmee het prettig samenwerken is.”
Langetermijnstrategie
ETC Distribution werkt op verschillende manieren aan zijn naamsbekendheid in België. Zo kregen de Belgische resellers deze week al een direct mailing in de bus, en werd met een aantal Belgische resellers al rechtstreeks contact opgenomen. Eind januari volgt een nieuwe mailing, met de voorstelling van een incentive plan en een uitnodiging voor een eerste Belgische event begin maart. Nu al is de website van ETC helemaal klaar: “met een paar drukken op de knop kan de reseller al zaken doen met ons.”
Snijders benadrukt ook nog dat het bedrijf een langetermijnstrategie heeft, niet van plan is België snel weer te verlaten en zeker niet als een prijsbreker zal optreden. “Daar zijn we niet voor in de markt. Wel om er voor te zorgen dat de reseller een goede marge heeft, en zijn plaats kan vinden in zijn markt.”