Nieuws

Apple Overkill

Ik ben een koele Apple-minaar. Ik loop niet rond met een iPhone en word ook niet echt warm van een iPad. In tegenstelling tot een resem van mijn collega’s. De laatste keer dat ik met een Apple computer werd geconfronteerd was toen ik op een seminarie, georganiseerd door dit blad, een spreker moest aankondigen die zijn slides op een Apple had staan. Dat is altijd een spannend moment. Want je moet dan schakelen tussen die Apple en de vaste conferentie-pc. Het beeld valt dan even weg. Je zit wat de klooien met de kabel en je hoopt dat alles goed komt.

In de media valt Apple niet te negeren. Dat is deels terecht, want alleen al de impact van het bedrijf op de mediasector is gigantisch. Al vind ik de aandacht die het bedrijf van Steve Jobs er krijgt, wel wat buitensporig. Een recent Amerikaans onderzoek zette de cijfers op een rijtje. Een jaar lang werden alle artikelen uitgevlooid, en de resultaten bevestigden wat velen al lang dachten. Zowat 15 procent van de artikelen in de (vak)pers ging over Apple. Dat is bijna één op zes. Microsoft moest het in dat onderzoek doen met een schamele 3 procent en stond op nummer 5 in deze media coverage ranking.

Ik ben al meer dan tien jaar IT-journalist en heb de laatste jaren met stijgende verbazing gekeken naar de belangstelling die Apple krijgt in de pers. Dat is er soms echt compleet over. Ik herinner mij het verhaal van een paar jaar geleden waarbij weken na de voorstelling van de eerste iPhone op internet meer over die Apple-smartphone werd gesproken dan over president Bush. Terwijl het toestel pas maanden later in de Amerikaanse en Europese winkels ging liggen. Il faut le faire. Wat Paris Hilton is voor de roddelbladen, is Apple en Steve jobs voor de IT-pers.

Over Apple valt veel goeds te vertellen. Het heeft mooie producten en slaagt er wonderwel in om design en technologie te combineren. Het heeft daarenboven een organisatiestructuur die innovatie blijkbaar in de hand werkt. En last but not least beschikt het over een topman die een meester is in het in de markt zetten van producten. Allemaal dingen waar we veel uit kunnen leren.

Maar anderzijds is er de nuchtere vaststelling dat Apple voor een doorsnee (Belgisch) bedrijf – de doelgroep van een blad als Smart Business Strategies- eigenlijk geen partij van belang is. Het bedrijf verkoopt slechts een fractie van de computers die bij u (en ons) op kantoor zijn terug te vinden. De grote kracht in bedrijfsinformatica ligt in de duizenden andere bedrijven die uw IT in goede banen leiden. Al krijgen ze misschien lang niet de media-aandacht die ze verdienen.

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business