Iedereen is innovatief!
Enkele weken geleden gebeurde het weer… Ik gaf een presentatie over User Experience Design en ik beloofde het publiek dat ik aan het einde van mijn presentatie ook wat geheimen over innovatie zou prijsgeven. Meteen zag ik een groot deel van de mensen de oren spitsen. Een uur lang zaten ze allemaal enthousiast te luisteren naar mijn uitleg over user experience, keken ze naar mijn filmpjes en lachten ze om mijn grapjes… Maar ik hoorde ze het haast denken: "Wanneer gaat hij nu eindelijk praten over innovatie?"
Toen ik op het einde van mijn presentatie tenslotte vroeg of ze recent nog innovatieve dingen gedaan hadden, was het antwoord bij zowat iedereen – zoals verwacht – "Nee, dat is niet het geval. Ik ben geen vernieuwer, ik doe gewoon mijn werk."
Nochtans denk ik dat iedereen innovatief kàn zijn. Maar dan moet je wel met een aantal dingen rekening houden. Laten we beginnen met de dingen die je zeker niet moet doen:
- Wacht niet op een openbaring. Die zal niet komen. De meeste innovatieve ideeën groeien uit een combinatie van meerdere nederige ideetjes – en hard werken. Of denk je echt dat Newton zijn theorie over de zwaartekracht meteen in zijn hoofd had door één appel te zien vallen? Nee, die appel was het laatste stukje dat de puzzel deed kloppen en dat alle andere ideetjes met elkaar verbond.
- Zie innovatie niet als een zoektocht naar een nieuwe afzetmarkt voor je bestaande diensten of producten. Misschien denk je graag dat dat innovatief is, maar dat is niet het geval.
- Probeer niet om de volgende Steve Jobs te worden. Doe gewoon je eigen ding in je eigen sector. Als je doet waar je goed in bent, heb je meer kans om echt innovatief te zijn. Dat is wat Steve Jobs ook doet.
Wat moet je dan wél doen om innovatief te zijn?
- Leef met je ogen en oren open. Echte innovatieve ideeën komen zelden naar boven tijdens de kantooruren. Ze zijn meestal een combinatie van je eigen expertise, wat je ziet in de wereld om je heen, onvervulde behoeften van de klant, enz. De kwestie is om al die dingen samen te brengen en dan de juiste combinatie te vinden. Aandachtig zijn voor alles om je heen is veel effectiever dan achter je bureau te blijven zitten en jezelf af te vragen wat Steve Jobs zou doen.
- Stop met over de haag te kijken. Begin met wat je weet en wat je hebt in plaats met te piekeren over wat je niet weet en niet hebt. Focus op je eigen expertise, op wat je het beste kan of weet.
- Ga niet alleen op missie. Vraag collega’s en kennissen om raad, schets een aantal concepten, laat ideeën verder uitbroeden, evalueer, experimenteer, controleer, vraag hulp, raadpleeg je buurman, enz.
- Focus niet te vroeg op kosten, opbrengsten en winst. Als de uitvinder van Nespresso tijdens zijn elevator speech aan de Nestle-topman had verteld dat consumenten in de toekomst drie keer zo veel zouden betalen dan voor een traditioneel brouwsel, denk je dat we dan nu Nespresso zouden drinken?
Is iedereen innovatief? Ik denk dat iedereen het kan zijn. Start vanuit je eigen expertise, benut je eigen sterke punten en wees niet bang om out of the box te denken. Je zal verbaasd zijn met wat je kunt verzinnen.