Huawei gaat door op indirect kanaal
Huawei is volop bezig met de uitbouw van een kanaalorganisatie. Het bedrijf staat daarbij voor een grote uitdaging. De verdere doorbraak van Huawei kan een verschuiving veroorzaken in het indirecte kanaal.
Sinds het begin van dit jaar werkt de Chinese netwerkleverancier Huawei aan een wereldwijde kanaalorganisatie voor de verkoop van infrastructuur en mobiele devices. Huawei is in volle expansie, met dit jaar een verwachte omzet van ongeveer vier miljard dollar, waarvan de helft buiten China. Opvallend: Huawei rekruteert volop voor de uitbouw van zijn regionale organisatie, met name in Europa.
Het indirecte kanaal is een strategisch belangrijk element voor de verdere ontwikkeling van Huawei in Europa. Het bedrijf heeft Dominique Vanhamme, ex-hoofd van de Europese distributie van Cisco, aangesteld als VP voor het kanaal in Europa. Tegelijk is Huawei bezig met het kiezen van distributiepartners, zowel lokaal als Europees.
Uitdagingen
De markt voor enterprise infrastructure is op zich niet nieuw voor Huawei. Toch staat het bedrijf voor een aantal uitdagingen. Zo is de marktpenetratie van het bedrijf voorlopig vrij klein. Huawei staat daar pal tegenover Cisco en speelt duidelijk op prijs. De vraag is of dat voldoende is om het overwicht van Cisco te breken. Zo ziet het er onder meer naar uit dat Huawei in de markt ook eerst nog een aantal culturele vooroordelen zal moeten wegwerken.