Nieuws

Bedien je toestellen met je brein

Afgaande op het aantal keren dat de vingerafdrukherkenning van mijn notebook het laat afweten (die ik overigens enkel gebruik omdat de gezichtsherkenning enkel werkt als ik steeds van op dezelfde plek inlog) zal dat versteld staan nogal meevallen, vermoed ik. En eerlijk gezegd hoeft het voor mij ook niet zo.

IBM deed onlangs vijf voorspellingen voor de komende vijf jaar, allemaal gebaseerd op onderzoek waar Big Blue (of een van hun partners) nu al mee bezig is. De meest opmerkelijke is wellicht die waar het brein wordt gebruikt als controller voor uw digitale toestellen. “Er is heel wat training aan verbonden want elk brein is tenslotte uniek, maar binnen de vijf jaar zullen jullie versteld staan van wat er allemaal mogelijk is.”

Afgaande op het aantal keren dat de vingerafdrukherkenning van mijn notebook het laat afweten (die ik overigens enkel gebruik omdat de gezichtsherkenning enkel werkt als ik steeds van op dezelfde plek inlog) zal dat versteld staan nogal meevallen, vermoed ik. En eerlijk gezegd hoeft het voor mij ook niet zo.

De gedachte dat een cursor zal reageren op mijn hersenactiviteit stemt me wel vrolijk, maar om de verkeerde reden: ik vraag me vooral af hoe mijn cursor zal reageren als ik iemand binnensmonds vervloek, of als er een mooie collega passeert. Maar als er half of volledig verlamde mensen mee gebaat zijn, kan ik het alleen maar toejuichen.

Want het is nog steeds de toepassing die het succes van een technologie bepaalt. Neem nu die andere technologie die IBM ziet doorbreken: dat elke beweging kan omgezet worden in energie voor uw huis of elektrische toestellen. Een fantastisch concept dat onze planeet inderdaad snel terug op het juiste spoor zou kunnen krijgen, want als we in één ding uitblinken op deze aardbol, is het wel in beweging.

Maar wie gaat hierin investeren? De energieleveranciers, die op deze manier andere bronnen van inkomsten zien verloren gaan? Of de overheden, die zo eindelijk het heft in handen nemen om Kyoto of andere normen te realiseren? Mensen maken nog steeds het verschil.

Dat ondervond ik nog recent toen een Colruyt-bediende me ongevraagd het geld teruggaf voor een product dat ik enkel retourneerde omdat ik hen wou wijzen op de gebrekkige kwaliteit. Ik had het kasticket allang niet meer bij me, ik had het product met korting gekocht, maar kreeg binnen de minuut het volle bedrag terugbetaald.

Dit doet meer voor mijn klantengetrouwheid dan twintig telefonische aanbiedingen om met korting van telefoonoperator te veranderen. En dat stemt me nu net hoopvol.

Ik wens jullie een jaar vol Colruyt-bediendes en af en toe een geslaagde gezichtsherkenning!

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business