Nieuws

Wie naar de cloud gaat, moet meer willen

Is uw IT verantwoordelijk voor innovatie of voor het draaiend houden van uw enterprise? Die vraag moet u zich stellen in 2013. Ook wie naar de cloud verhuist moet beseffen dat migreren niet automatisch gelijk staat aan kostenbesparing. Pas wanneer je gaat voor meerwaarde zal een cloudoverstap echt renderen.

Tijdens een rondetafelgesprek op de Open Source Conference van Red Hat in Amsterdam debatteren mensen van Red Hat, Dell, IBM en Accenture over open source in de enterprise. Meer cloud en  de opkomst van big data zijn de intussen gekende voorspellingen. Tegelijk wordt de IT-afdeling aangewend om te innoveren.

“Er werken veel mensen aan het onderhouden van de IT-infrastructuur. Maar we gaan een shift zien naar het innoveren van het bedrijf,” zegt  Paul de Vin, hoofd Enterprise Computing benelux van IBM.

Ook Brian Cornell, algemeen directeur voor Red Hat Centraal Europa, merkt daarbij op dat het meestal de C-level executives zijn die met hen komen praten in plaats van de IT-afdeling zelf. “Het verschuift van een operationele discussie naar waar het bedrijf naartoe wil. Daarin spelen we steeds meer de rol va een betrouwbare adviseur.”

Open source heeft de afgelopen tien tot vijftien jaar een hele weg afgelegd. Het werd verguisd door bedrijven met propriëtaire code, maar vandaag hebben veel van die traditionele bedrijven wel ergens openbronprojecten lopen om te tonen dat ze mee zijn. Toch is er, zelfs in de IT-afdeling, veel onwetendheid rond openbron.

Waar zit mijn data?
Ook de cloud is niet altijd even helder voor bedrijven. Zo zijn niet alle bedrijven er van overtuigd dat hun data wel veilig is bij een externe partij.

Adam Burden, Executive Director Cloud Application & Platofrm Services bij Accenture zegt er op dat bepaalde data vaak het land niet mag verlaten, terwijl het niet altijd evident is te weten in welke datacentra je gegevens zijn bewaard en of er eventueel backups zijn in andere landen.

Cornell: “Vandaag zien bedrijven de cloud niet als een standaardmethode om hun business te laten draaien. Ze kiezen het omdat het moet of omdat iemand het vooruit schuift.” Daarmee doelt hij onder meer op afdelingen of partnerbedrijven die aparte dingen doen, maar toch moeten samenwerken en dan een keuze maken voor de cloud.

De Vin van IBM wijst er op dat het gegeven van de IT-afdeling er ook door verandert. “Vroeger was IT het paradepaardje. Het werd gekocht en je was er trots op. Vandaag is het een commodity geworden. Je hebt enkel nog je kredietkaart nodig om je infrastructuur op te zetten.”

Besparen is niet genoeg
De cloud wordt meestal afgespiegeld als de grote kostenbesparing. “Dat lijkt aantrekkelijk”, zegt Burden (Accenture), maar als je er dieper op ingaat dan is dat kostenplaatje plots niet meer zo aantrekkelijk. Migreren naar de cloud is niet genoeg. Het moet ook een meerwaarde hebben, bijvoorbeeld meer flexibilteit, sneller kunnen uitbreiden op piekmomenten, nieuwe businessmogelijkheden enz…  Als het een eenvoudige lift & shift naar de cloud is, dan haal je er te weinig uit.”

Accenture benadrukt daarbij dat bedrijfsleiders vaak niet denken aan de toegevoegde waarde die IT kan hebben. “Zoek een manier om hen te laten bijdragen aan de business, zorg er voor dat je IT kan moneytizen. Als je een app ontwikkelt die goed werkt, verkoop er dan licenties van. Kijk naar Amazon, zij bleken goed te zijn in hun IT en plots brachten ze AWS ter wereld.”

2013: Terminator komt
Naar de nabije toekomst toe verwacht accenture enerzijds dat de cloud breder aanvaard zal worden. Tegelijk voorspelt hij de volgende trend: Machine to machine learning. Machines die kunnen leren en zo nieuwe connecties kunnen maken. Al beseft hij dat zoiets best terminatorachtig klinkt.

Zowel IBM als dell verwachten dat het beheer van IT binnen 12 maanden een stuk minder complex zal worden, samen met een gemakkelijker beheer. Cornell gelooft als openbronman dat de focus zal liggen op meer interoperabiliteit. “Het gaat om flexibiliteit. De sector moet keuzes hebben in wat ze doen.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business