Nieuws

Durf wereldwijd denken

Het uitbesteden van IT-activiteiten aan bedrijven in het buitenland is al enige tijd ingeburgerd. Drie jaar geleden ontdekte ik dat dit soort dienstverlening ook bestaat voor marketing en communicatie. Onze economie internationaliseert.

Het uitbesteden van IT-activiteiten aan bedrijven in het buitenland is al enige tijd ingeburgerd. Zo is "offshore” programmering een evidentie. Je laat applicaties ontwikkelen op grote afstand (in Azië of Zuid-Amerika bijvoorbeeld) en integreert ze daarna in België in de systemen van een klant. Je kan ook je financiële en administratieve processen uitbesteden. Denk maar aan de afhandeling van facturatiestromen of het beheer van een vloot bedrijfswagens. Met een modewoord heet dat dan “Business Process Outsourcing” of BPO.

Drie jaar geleden ontdekte ik dat dit soort dienstverlening ook bestaat voor marketing en communicatie. Ik zocht meteen naar een ‘business case’ om de voordelen hiervan te onderzoeken. Drie argumenten pro sprongen er uit.

Ten eerste is er de reusachtige capaciteit aan talent. India bulkt niet alleen van IT’ers, maar ook van journalisten, DTP’ers (desktop publishers), vertalers, researchers, marketeers, experts in sociale media en SEO, …

De tweede overweging is dat deze capaciteit is gekoppeld aan een hoogstaande dienstverlening en bijzondere werklust. Het klinkt hard, maar deze factoren zijn uitzonderlijk geworden en niet altijd meer terug te vinden op het Europese continent.

Een derde element is haast vanzelfsprekend: de kostprijs. Een DTP-kracht betaal je in België ongeveer 100€ per uur. In India is dit 100€… per dag. En dit zonder in te boeten aan kwaliteit en kwantiteit..

Zijn er dan geen nadelen? Natuurlijk wel. Denk maar aan het tijdsverschil, de taal (we gebruiken allemaal ons eigen Engels als een soort nieuw Esperanto), de afstand en de kloof tussen de Aziatische en Europese cultuur. Deze minpunten wegen echter niet op tegen de voordelen.

Ondertussen werken wij al meer dan twee jaar met een team in India. Het destijds lopende contract met het lokale “ad agency” werd opgezegd en ingeruild voor een meer internationale aanpak. Tot nu toe naar alle tevredenheid. De samenwerking tussen het communicatieteam hier en in India verloopt wonderwel. Je moet wel wat inspanningen doen uiteraard, vooral op communicatief vlak. Maar daar helpt de technologie dan weer : Internet, “Eye Catcher®”-vergaderingen (een soort snelle videoconferentie), Gimms, Skype, Yammer (een social platform dat fungeert als een soort intranet), enz. vergemakkelijken de communicatie.

Onze economie internationaliseert. Wanneer Indische bedrijven Belgische ondernemingen overnemen denken we vaak dat dit ver van ons bed gebeurt. Denk maar aan de overname van Arcelor door Mittal Steel. Maar niets is minder waar. Onze communicatie- en marketingbureaus moeten stilaan gaan beseffen dat ook hun werk in “offshore” modus kan geleverd worden. Niet enkel in India maar zo stilaan ook in tal van andere verre landen. “Durf denken”, is de slogan van de Gentse universiteit. “Durf wereldwijd denken”, is wat ik onze communicatie- en marketingbureaus aanraadt. Of de klant zal het in jullie plaats doen…

Ik vertrek begin volgend jaar alvast terug naar Kolkata (Calcutta), India, op zoek naar verdere ondersteunende diensten voor ons marketing- en communicatieteam in België.

Kris Poté is vice president communicatie en marketing bij Capgemini

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

  • Nee (70%, 138 Votes)
  • Ja (30%, 59 Votes)

Aantal stemmen: 197

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business