Nieuws

Acht tips om de aansprakelijkheid bij multisourcing te regelen

IT-diensten aan meerdere leveranciers outsourcen is meer en meer de regel aan het worden. Door de extra complexiteit moet u dan wel de aansprakelijkheid goed regelen.

Steeds meer bedrijven maken van meerdere leveranciers gebruik bij het outsourcen. Maar wanneer er dan iets misloopt, bij wie ligt de schuld dan? Het is vaak niet duidelijk wie aansprakelijkheid is. De volgende tips kunnen u hiermee helpen bij multisourcing:

1. Definieer duidelijk rollen en verantwoordelijkheden

Maak duidelijk wie welke verantwoordelijkheid draagt en wie wat doet. Als er toch overlappingen zijn, eis dan dat de leveranciers samenwerken en het risico delen.

2. Creëer Operating Level Agreements (OLA’s)

In een OLA (Operating Level Agreement) definieert u hoe de verschillende leveranciers met elkaar interageren. Zo voorkomt u dat leveranciers later met de vinger naar elkaar wijzen als er iets misloopt in hun interacties.

3. Overweeg een Outsourcing Cooperation Agreement (OCA"s)

Om de risico’s te verkleinen kunt u in een OCA (Outsourcing Cooperation Agreement) de verschillende leveranciers contractueel verplichten om op een bepaald operationeel niveau samen te werken.

4. Investeer in integratie en beheer

Het grote risico in multi-vendor omgevingen is dat u controle verliest. Integreer daarom de diensten van alle leveranciers en investeer in beheertools die alles overzien.

5. Zorg dat de leveranciers dezelfde taal spreken

Creëer een gemeenschappelijk raamwerk om performance te meten en gedeelde softwaretools om infrastructuurcomponenten te monitoren. Zo spreekt elke leverancier in dezelfde termen.

6. Beslis of u bemiddelaar wilt spelen

Bepaal op voorhand of u wilt bemiddelen in conflicten tussen uw leveranciers. Het kan helpen om resultaat te behalen, maar anderzijds vraagt het heel wat van uw tijd.

7. Geef uw leveranciers een plaats aan uw tafel

Laat uw leveranciers deelnemen aan interne discussies over governance van uw diensten als er mogelijk een impact is op hun verantwoordelijkheden.

8. Creëer een cultuur van samenwerking

Leveranciers willen heel wat verantwoordelijkheden opnemen, maar dan moet u wel een omgeving creëren waarin zij gestimuleerd worden. Zorg dat ze dus efficiënt kunnen samenwerken met u en andere leveranciers, zodat er niets hun verplichtingen in de weg staat.

In samenwerking met CIO.com.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business