De drie soorten data in uw bedrijf

Dat de hoeveelheid data in bedrijven stijgt, weten we allemaal. Alleen stijgt de ene vorm van data veel sneller dan de andere. En dat is een uitdaging voor bedrijven.

Dat de hoeveelheid data in bedrijven stijgt, weten we allemaal. Alleen stijgt de ene vorm van data veel sneller dan de andere. En dat is een uitdaging voor bedrijven.

Robert Youngjohns, aan het hoofd de softwareafdeling bij HP ziet drie grote soorten van informatie. “Toepassingen moeten al deze drie kunnen beheren”, stelde hij tijdens een presentatie op HP Discover.


De eerste categorie zijn de business data. Dat zijn gegevens die zich traditioneel bevinden in ERP-systemen of databanken. “Data waar we erg mee vertrouwd zijn”, aldus Robert Youngjohns. “Het is het domein waar je datawarehouse of business intelligence-systeem voor is gebouwd.” Maar het is niet de snelst groeiende soort.

Groeien

Machine data, de tweede soort, groeit bijvoorbeeld veel sneller. “Alleen al mijn domoticasysteem en thuisnetwerk genereert al snel enkele terabytes aan data”, illustreert hij. Hier gaat het bij bedrijven bijvoorbeeld om logfiles of andere automatisch gegenereerde data. Veel moeilijker om te analyseren”, stelt hij.

De derde categorie is menselijke data. “Meteen ook de meest fascinerende”, aldus Youngjohns. “E-mail, video, foto’s”, zijn hier voorbeelden van. Het gaat om ongestructureerde data. “Heel groot in hoeveelheid en groei. We maken elke minuut meer foto’s dan in de eerste honderd jaar in de geschiedenis van de fotografie.”

Volgens Youngjohns zit de technologische uitdaging vooral in het overbruggen van de kloof tussen de eerste soort data (business data) en de andere twee. Hij verwijst hiermee naar Haven, het big data platform van HP.

Op 25/6 organiseert Smart Business en Business Meets IT een gratis seminar over Trends in ICT. Meer info op: www.businessmeetsit.be 
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business