"De komst van Skype for Business heeft alles veranderd"

[Interview] Er ligt een zwartgekleurd, stervormig stukje hardware in het midden van de vergadertafel. Het is Polycoms bekende speakerphone voor het opzetten van een groepsgesprek. ‘We zijn van voice naar video geëvolueerd, en nu gaan we verder naar collaboratie en het delen van content’. Aan het woord is Marco Landi, hoofd van de EMEA-tak van Polycom, een salesorganisatie waarvan naar eigen zeggen 40 procent van de werknemers regelmatig van thuis uit werkt.

 
‘Zolang men de verkoopdoelen maar behaalt, maakt het mij niet uit waar een verkoper zich bevindt,’ stelt Landi. ‘En als ik mijn mensen in groep wil toespreken op het einde van een kwartaal, dan doe ik dat via een videoboodschap, die ze live kunnen bekijken, of achteraf.’
 

Marco Landi, Polycom

Flexibel werken is duidelijk ingeburgerd bij Polycom. Het is natuurlijk gemakkelijk praten als je bedrijf gespecialiseerd is in communicatieoplossingen voor zowel voice als video. Polycom richt zich daarbij traditioneel op grote omgevingen: zo mag het in België onder andere de NATO en SAP tot haar klanten rekenen.
 
De belangrijkste reden voor bedrijven om te investeren in videoconferentie, is volgens Landi de kostenbesparing die ermee gepaard gaat. ‘Niet omdat werknemers dan minder vaak moeten reizen, maar wel omdat je door de toegenomen flexibiliteit kunt besparen op dure kantoorruimte’, legt hij uit.

Democratisering

Twee jaar geleden was videoconferentie nog een nichemarkt. ‘De komst van Skype for Business van Microsoft heeft echter veel veranderd’, zo wordt tijdens het interview meermaals aangehaald. Dat deze markt zich heeft gedemocratiseerd, moet ook Marco Landi toegeven. Peperdure systemen met bewegende camera-ogen die de spreker volautomatisch volgen, zitten nog altijd in het portfolio van Polycom. Maar ook aan de andere kant van het spectrum komen er producten bij.
 
Zo lanceerde Polycom eind vorig jaar met het RealPresence Debut een alles-in-een videoconferentiesysteem dat met een prijs van 2.000 euro een fractie kost van de toppers in het gamma. ‘In tegenstelling tot de grotere systemen zijn hier geen aparte servers of ondersteuning van een IT-afdeling voor nodig. Het is een echte plug-and-play oplossing’, aldus Landi. En zo richt Polycom meteen haar pijlen op de in België o zo belangrijke kmo-markt. ‘Videoconferenties blijven niet meer beperkt tot de board rooms of gespecialiseerde mediaruimtes. In alle kantoor- en werkruimtes doet het zijn intrede,’ klinkt het.

Collaboratie

Verplaatst een toepassing zoals videoconferentie zich dan niet naar de cloud? Landi: ‘Volgens ons niet. We verkopen nog altijd grote videoconferentiesystemen. Ja, voor 1-tot-1 conversaties kun je vandaag gerust de ingebouwde camera van je laptop gebruiken. Wil je echter met meerdere mensen in dezelfde ruimte converseren, én daarbij een optimale ervaring en beveiliging bieden, dan zul je nog altijd moeten investeren in gespecialiseerde systemen’.
 
Volgens Landi gaat het ook niet alleen meer om videoconferentie of zelfs voice alleen, maar om collaboratie. Samenwerken dus, via instant-messaging, het delen en streamen van content zoals documenten, enz. Dergelijke mogelijkheden heeft Polycom de laatste jaren stelselmatig toegevoegd aan haar producten. ‘In onze software zitten tools voor contentmanagement en collaboratie voor gebruik in een professionele werkomgeving’, klinkt het.

De wereld als kantoor

Niet alleen het aantal werkplekken neemt toe. Ook het type werkplek evolueert. Landi: ‘Zelf heb ik geen vast kantoor meer waar op de deur mijn naam prijkt. De wereld is nu mijn kantoor.’ Op locatie werken via enkel een laptop en tablet zijn typische omgevingen waarbinnen communicatie vandaag moet gebeuren. En Polycom heeft daarbij aandacht voor de gebruiker, duidt Landi: ‘We proberen om steeds dezelfde gebruikerservaring te bieden binnen die heel diverse omgevingen. Dat kan met apps en de ingebouwde camera van het toestel, of met een combinatie van software en gespecialiseerde video- en audiohardware.’
 
 

'Uiteindelijk willen op het punt komen dat je vanuit Microsoft Outlook een afspraak kunt plannen, en dat er geen extra software meer aan te pas komt om de videovergadering te starten’

Integratie

Het komt tijdens ons gesprek meerdere malen ter sprake: Skype van Microsoft. Sinds de zakelijke versie van Skype zijn opwachting maakte, is het uitgegroeid tot een van de meestgebruikte communicatiesystemen in het zakelijke leven. Polycom kon moeilijk anders dan de eigen systemen te integreren met de diensten en interfaces van Skype. En dat gaat ver. Landi: ‘De UI van onze software is in grote mate al gestandaardiseerd om het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken om een videoconferentie op te zetten. Maar uiteindelijk willen op het punt komen dat je geen aparte software meer nodig hebt: dat je vanuit Microsoft Outlook een afspraak kunt plannen, en dat er geen extra software meer aan te pas komt om de videovergadering te starten’.

Beeldkwaliteit

Wie investeert in een gespecialiseerd videoconferentiesysteem, verwacht ook de nodige kwaliteit inzake audio en video. De codec-box is daarin een belangrijke schakel. Deze hardware verwerkt immers de beelden komende van de camera’s, en ze zet ze om de efficiënte H.264 High Profile-codecstandaard. ‘Voor het verzenden van Full HD video (1.080 beeldlijnen) hebben we daardoor slechts een netwerksnelheid van 1 Mbit/s nodig.’
 
Ondanks dat men er technisch wel klaar voor is, is een 4K beeldresolutie (ongeveer 4.000 beeldlijnen) volgens Marco Landi voor videoconferentie niet echt aan de orde. ‘Daarvoor volstaan zelfs 720 beeldlijnen. Belangrijker dan de beeldresolutie is dat er geen onderbrekingen in de videostream zijn, en natuurlijk de kwaliteit van de audio.’ 4K is wel nodig bij medische toepassingen: ‘Daar is 4K zeker een voordeel, in het bijzonder voor het bekijken van content zoals foto’s.’

businessinterviewmarco landimicrosoftpolycomskypeskype for businessvideoconferentie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren