Google verwijdert 100 ongewenste advertenties per seconde
Google blokkeerde vorig jaar 79 miljoen advertenties die gebruikers naar websites met malware probeerden te sturen. “Een negatieve ervaring schaadt het hele systeem, of het nu gaat om een eenmalig incident of gecoördineerde acties van fraudeurs”, aldus directeur Sustainable Ads bij Google Scott Spencer. Verder verwijderde de zo’n 66 miljoen ‘trick-to-click’-advertenties en 48 miljoen advertenties die gebruikers probeerden over te halen om schadelijke software te installeren.
Overtreden beleidsregels
Door uitgevers uit het advertentienetwerk te weren, beschermt Google de internetgebruikers die browsen. Vorig jaar verwijderde de technologiereus 320.000 uitgevers die de beleidsregels hadden overtreden. Daarnaast werden 90.000 websites en 700.000 apps geblokkeerd.
Nieuwe technologie
Om overtreding van de beleidsregels te controleren, maakt Google gebruik van nieuwe technologieën die de inhoud van websites tot op paginaniveau analyseren. “Zo kunnen we onze adverteerders beter beschermen door meer advertenties van meer websites te verwijderen”, stelt Scott Spencer.
Het doel van de beleidsregels van Google is het voorkomen dat mensen geld verdienen met ongewenste en controversiële content. “In april 2017 breidden we ons beleid inzake gevaarlijke en denigrerende content uit om andere vormen van discriminatie en intolerantie uit te roeien”, verklaart Scott Spencer. “Vervolgens verwijderden we Google-advertenties van 8.700 websites die inbreuk maakten op het bijgewerkte beleid.”
Scraping
“Veel eigenaars van websites maken gebruik van onze advertentieplatformen (zoals AdSense) om Google-advertenties en -content op hun websites weer te geven en daarmee geld te verdienen”, zegt Scott Spencer. “We keerden vorig jaar 12,6 miljard dollar uit aan uitgevers binnen ons advertentienetwerk. Maar wie geld wil verdienen met Google-advertenties, moet wel volgens de regels spelen.”
Google komt steeds vaker schendingen tegen van het advertentiebeleid. Kwaadwillende personen proberen met scraping of het kopiëren van nieuws of content van andere websites zonder toestemming geld te verdienen. “In 2017 blokkeerden we meer dan 12.000 websites vanwege het scrapen van content van andere websites. In 2016 waren dit er nog 10.000”, aldus Scott Spencer.
Nieuwe beleidsregels
Google werkt het advertentiebeleid voortdurend bij zodra nieuwe bedreigingen opduiken op internet. Vorig jaar voegde de technologiereus 28 nieuwe beleidsregels voor adverteerders en 20 nieuwe beleidsregels voor uitgevers toe.