Nieuws

Eindstation voor Hyperloop One: bedrijf stopt op 31 december

hyperloop one
© iStock / Jorge Villalba
Hyperloop One zal uiteindelijk geen traject gaan bouwen. Het geld is namelijk op en het bedrijf wordt opgedoekt.

Hyperloop One, ooit een van de meest spraakmakende startups ter wereld, houdt het voor bekeken. Het bedrijf, dat sinds de oprichting in 2014 zo’n 450 miljoen dollar wist te verzamelen, kampt met financiële problemen.

Een van de doelen van het bedrijf was om een hyperlooptraject te bouwen tussen China en Europa. Langs dat traject zouden goederen op één dag tijd de halve wereld afreizen. Hyperloop One dacht eraan, toen het nog Virgin Hyperloop One heette, om de technologie ook in te zetten voor personentransport. Geen van die projecten zal uiteindelijk gerealiseerd worden: het geld is namelijk op.

Dat het geld op is, ligt vooral aan het gebrek naar vraag. Hoewel Hyperloop One veel middelen in tests stak, om het principe van de vacuümtrein-door-een-tunnel te bewijzen, verkreeg het bedrijf maar geen contracten om het transportsysteem daadwerkelijk te bouwen. Het bedrijf, dat in 2022 nog 200 werknemers telde is intussen flink afgeslankt. De laatste werknemers, bevestigt een anonieme bron aan Engadget, overzien de verkoop van Hyperloops bezittingen, waaronder hun vacuümtreinen en testcircuit.

Op 31 december vertrekken ook de laatste werknemers. Het intellectueel eigendom wordt dan volledig eigendom van DP World, een conglomeraat dat vanuit Dubai opereert. Vanuit de Verenigde Arabische Emiraten wordt sinds 2016 geïnvesteerd in Hyperloop One.

Hyperloop

Wat de toekomst voor Hyperloop-vervoer moet worden is nog onduidelijk. In 2012 bracht Elon Musk een whitepaper uit waarin hij de principes achter de de vervoersmethode uit de doeken doet. Het systeem werkt op basis van een luchtdrukbuis waardoor een trein gestuwd wordt. Met andere woorden: hyperloop is eigenlijk buizenpost op grote schaal.

Sinds de paper van Musk gooiden meerdere investeerders zich op het idee. Bedrijven als Delft Hyperloop, Hardt Global Mobility en Hyperloop Genesis werken nog steeds aan het luchtdruksysteem voor personen- en vrachtvervoer. Toch lijkt het erop dat het nog even zal duren voor je de eerste buizenpost in mensenformaat kan nemen: TransPod werkt in Canada aan een lijn die tussen 2030 en 2035 afgewerkt zou moeten zijn.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business