Nieuws

Tesla dreigt leiderstrui te verliezen aan Chinese BYD

BYD Dolphin
© BYD
Tesla dreigt zijn leiderstrui te verliezen aan de Chinese autofabrikant BYD. Het Chinese merk heeft de voorbije jaren flink geïnvesteerd in zijn uitbreiding op de Europese markt, met resultaat.

Met de Tesla Model S onthulde Elon Musk in 2012 een elektrische auto waarmee de nieuwkomer de EV-markt zou gaan domineren. Het zou nog minstens zeven jaar duren voordat gevestigde merken een concurrerende elektrische auto zouden lanceren. Europese merken lijken er echter nauwelijks in te slagen om Tesla’s concurrentiepositie te bedreigen. Nieuwkomer BYD (‘Build Your Dreams’) zet de situatie daarentegen op scherp. Volgens de laatste cijfers staat BYD op het punt de verkoopaantallen van Tesla te overtreffen.

Chinese subsidies

BYD’s succes is grotendeels te danken aan de prijsstelling van zijn EV’s. Het basismodel van de meest betaalbare BYD, de BYD Dolphin, kost slechts 29.990 euro. Met de BYD Seagull weet de fabrikant de prijzen mogelijk nog iets verder te verlagen; in China kost de Seagull omgerekend 10.400 euro.

Voor de lagere prijzen wordt veelal gekeken naar de subsidies die de autofabrikant ontvangt van de Chinese overheid. Mede door die subsidies is BYD in staat zijn elektrische auto’s aan lagere prijzen te verkopen. Wat eveneens meespeelt is dat BYD zelf accu’s fabriceert en ze daardoor vermoedelijk aan lagere prijzen kan kopen. Naast de elektromotoren en het chassis vormt de accu een van de grootste kostenposten voor een EV. Tot slot spelen ook lagere loonkosten een rol. Europese EV’s worden, net als het gros van de Europese Tesla’s, op het Europese vasteland geproduceerd.

“Zeer concurrerend”

Voor Tesla betekent de opkomst van BYD dat het zijn tactieken moet veranderen om het leiderschap te herstellen. “(Tesla moet) een betaalbaar voertuig aanbieden om te concurreren met BYD”, meldt Seth Goldstein, vermogensstrateeg bij Morningstar, tegen Business Insider. Volgens Goldstein heeft BYD een uniek aanbod neergezet dat Tesla vooralsnog niet kan verslaan. “BYD heeft geprobeerd om een bredere markt te bedienen met betaalbare voertuigen, naast een aantal luxe instapmodellen.”

Een succesvolle strategie; BYD kan in het vierde kwartaal namelijk de leiderschapstrui overnemen van Tesla. In het derde kwartaal verkocht de Chinese fabrikant slechts 3.000 EV’s minder dan Tesla. Eerder gaf Musk al te kennen dat de EV’s van BYD “zeer concurrerend” waren. Tegelijk liet Musk in de jaren voorafgaand aan de Europese uitbreiding doorschemeren zich geen zorgen te maken over BYD. Het zou de Chinezen niet lukken om met Tesla te concurreren, was de gedachte.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business