Fabrikant slimme sloten Loqed vraagt faillissement aan

Loqed
© Loqed
Smarthomefabrikant Loqed heeft woensdag aangekondigd faillissement aangevraagd. Volgens de oprichters van Loqed bleek de markt voor slimme sloten ‘kleiner dan gedacht’.

Loqed heeft haar klanten via e-mail en een blogpost op de hoogte gebracht van het faillissement. Bestaande en nieuwe gebruikers hoeven zich geen zorgen te maken over de werking van hun Loqed-sloten. De werking hiervan blijft voorlopig gewaarborgd: alle cloudsystemen zijn ondergebracht bij de Stichting Loqed Online. Recent aangeschafte sloten kunnen dus nog gewoon worden geïnstalleerd, aldus het bedrijf.

Er wordt intussen gewerkt aan een plan om het Loqed-platform op de lange termijn te ondersteunen, mogelijk zelfs als opensource-product. De curator speelt hierbij een belangrijke rol.

Ondersteuning en garantieverzoeken

In samenwerking met de curator wordt er ook gekeken naar mogelijkheden om ondersteunings- en garantieverzoeken af te blijven handelen. Momenteel ligt dit echter stil. Het enige dat vaststaat, is dat Loqed “de komende weken” bereikbaar is voor vragen.

Klanten die recent een Loqed-slot hebben gekocht, worden verzocht deze niet terug te sturen. Hoewel het wettelijk gezien is toegestaan om een product binnen 30 dagen te retourneren, is de kans klein dat klanten hun geld terugkrijgen, aldus Loqed. Producten die langer dan 30 dagen geleden zijn geleverd, kunnen niet worden geretourneerd.

Waarom ging Loqed failliet?

Loqed-oprichters Jeroen van Oorschot en Pierre van den Oord noemen een kleinere markt dan verwacht als oorzaak voor het faillissement. Hoewel de Touch Smart Lock een succes was, bleek dat onvoldoende om de missie van de oprichters te realiseren. Het merk had de ambitie om ook producten in het lagere prijssegment te ontwikkelen. Dit had de verkoop van Loqed-sloten aanzienlijk moeten verhogen, maar de financiële situatie liet dit helaas niet toe.

Eerder deze maand probeerde Loqed het tij nog te keren door een vaste maandelijkse cloudbijdrage voor te stellen. Eigenaren van de slimme sloten zouden die vanaf juni moeten betalen. Deze plannen komen nu echter te vervallen: voordat de bijdrage ingevoerd kon worden, viel het doek voor de fabrikant van slimme sloten.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business