TikTok werkt aan exclusief algoritme voor de VS

TikTok
© iStock / Solen Feyissa
TikTok werkt mogelijk aan een aanbevelingsalgoritme voor de Verenigde Staten dat losstaat van het Chinese Douyin-algoritme. De socialemediagigant noemt de berichtgeving echter ‘onjuist’.

Persagentschap Reuters schrijft dat TikTok al sinds vorig jaar werkt aan een algoritme voor de VS. Dat aanbevelingsalgoritme komt los te staan van andere socialemediaplatformen van het moederbedrijf van TikTok, ByteDance. Momenteel gebruikt dat bedrijf wereldwijd het Douyin-algoritme. Juist die koppeling met China staat onder druk: Amerikaanse politici vrezen dat de Chinese overheid het algoritme kan misbruiken.

Met een algoritme exclusief voor de VS, moet dat probleem zijn opgelost. De wijziging zou ook benadrukken dat de Amerikaanse TikTok-afdeling onafhankelijk opereert van ByteDance. Bij het ontwikkelen van de software zou TikTok geen Chinese ByteDance-medewerkers betrekken. Zo’n grootschalige operatie lijkt intern echter ook op weerstand te stuiten, blijkt uit de rapportage.

Temeer omdat de wijziging ook grote gevolgen heeft op de lange termijn. Momenteel vertrouwt TikTok voor een groot deel op de software van ByteDance. Daar hoeven ze zelf nauwelijks werk aan te verrichten. Bij het ontwikkelen van een eigen algoritme, komt die werklast daarentegen wél bij TikTok te liggen. Die “immense technische ontwikkelkracht”, kunnen ze niet missen, is het idee.

Afstoting onmogelijk

TikTok herhaalt na het rapport van Reuters de woorden die het eerder uitsprak: ‘afstoting van de Amerikaanse afdeling is onmogelijk’. De wijzigingen aan het algoritme zouden dan in ieder geval niet bedoeld zijn om een potentiële verkoop te faciliteren. Zowel op economisch, technologisch en wettelijk vlak, zou het TikTok niet lukken de Amerikaanse tak te verkopen. “Zeker niet binnen de gestelde termijn van 270 dagen”, schrijft het platform op X.

Verkoop Amerikaanse TikTok

Daarmee doelt TikTok op Amerikaanse wetgeving die ByteDance verplicht afscheid te nemen van TikTok in de VS. Daarbij zou het ofwel de Amerikaanse tak kunnen verkopen, of TikTok als geheel van de hand moeten doen. De verkoop moet binnen 9 maanden worden voltooid. Wel kan de Amerikaanse president die termijn nog éénmalig met drie maanden verlengen. Met de verlenging wordt de uiterlijke verkoopdatum opgeschoven tot april 2025.

TikTok ziet die verkoopverplichting echter liever verdwijnen. Het bedrijf heeft de VS intussen voor de rechter gesleept, en noemt de wetgeving “ongrondwettelijk”. Het is mogelijk dat die rechtszaak jarenlang zal aanslepen. Tot die tijd is de kans klein dat het ook daadwerkelijk tot een verbod komt.

businessontspanningtiktok

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen